Volvo V60: Slik blir det mer trøkk i familiebilen

Her snakker vi virkelig full behandling.

Volvo V60 Heico Sportiv 04
Volvo V60 Heico Sportiv 04

Volvos Herregårdsvogner innehar mange gode kvaliteter, men de er vel tradisjonelt ikke akkurat kjent for å være sporty og raske.

Men det var før...

Nye S60 og V60 er definitivt de mest kjøreglade Volvoene så langt. Og dårligere blir det ikke når den tyske tuning og styling spesialisten Heico får en finger med i spillet.

De har nå lansert ulike oppgraderingspakker til Volvos nykomling.

Frekkere

Ny, lavere frontspoiler, ny bakre diffuser med innslag av karbon eller rustfritt stål, eksosanlegg med doble utblås på hver side, senking og diverse felger / dekk mellom 18 og 20 tommer står for det visuelle utvendig.

Heller ikke innvendig behøver den være urørt. De tilbyr annet eget skinntrekk på setene, dashbord og dørsider, samt aluminiumspedaler, fothviler og girkule

Olja lyn

Volvo-V60-Heico-Sportiv-02-
Volvo-V60-Heico-Sportiv-02-

Les også: Nå får du Volvo V60 og S60 i R-design

Men en bil blir ikke sprek bare av den grunn. Det er tross alt under panseret vi finner grunnen til at den ikke bare ser tøff ut – men at den går som et olja lyn også!

De tilbyr også motortrimming (omprogramering) av følgende motorer. D3, D5 og D5 AWD – alle disse går på diesel.

Oppdateringen på bensinmotrene kaller Heico for e.motion som betyr ”efficiency in motion”. Ikke spør meg hvorfor – men det høres kanskje fint ut...

0-100 på 5,8 sek

2-liter T-motoren yter originalt 203 hk, men med Heico-trim øker effekten til 250 hk og momentet fra 300 - 350 Nm.

I T-6 AWD er effektøkningen på 26 hk – fra 304 til 330 hk, mens momentet øker fra 440-460 Nm. Nok til sende den fra 0-100 km/ på bare 5,8 sekunder, mot originalt 6,5 sekunder.

Toppfarten begrenses elektronisk til 250 km/t. Alle motorene klarer Euro 5 utslippskravene. Og etter hvert kommer også trim-pakker til T3, T4 og T5 motorene også.

Les også: Test av Volvo S60 T6 AWD

Volvo-V60-Heico-Sportiv-01f
Volvo-V60-Heico-Sportiv-01f