Lars Hektoen ante lite om konsekvensene da han i april i år kjøpte et Koiebrød fra Dagens Brød Nærbakst. Gleden over grovbrødet ble svært kortvarig for etter noen tygg kjente Hektoen noe skarpt som han mener må ha vært en stein i brødet, og tannen hans knakk i to.

– Det var en stein i brødet som gjorde at tannen min knakk. Tannen hadde delt seg på langs og så kilt seg ned i tannkjøttet så hver gang jeg tygget så gjorde det mer og mer vondt, sier Lars Hektoen til TV 2 hjelper deg.

Reportasjen ser du på TV 2 hjelper deg onsdag kl 20.30.

Les også: Fant metall i karamellen
Les også: Hva er det som skjuler seg i dette brødet?
Les også: Kunde fant glassbit i sildeglasset
Les også: Fant grisetann i yoghurten

Kjente til stein i brødet

Lars hadde svelget steinen, men ble positivt overrasket da han ringte Nærbakst.

– Da sa de at det var et kjent problem med et parti, at det hadde vært mye stein i råstoffene fra en av leverandørene så de skulle dekke tannlegekostnadene, sier Lars.

Tannen var nå så vondt at Lars måtte komme seg til tannlegen.

– De konstaterte at tannen var brukket og dessverre måtte trekkes. Det var litt av en operasjon, forteller Lars.

Naerbakst---tann

Dyr tannskade

Tannlegen bekrefter overfor TV 2 hjelper deg at da de hadde fjernet den midlertidige fyllingen som lå i tannen, at noe skarpt hadde delt tannen i to.

– Da har vi ingen behandlingsmetode for å redde tannen og da må den fjernes. I dette tilfellet har vi heller ikke mulighet til å erstatte denne tannen ved annen metode enn å sette inn et tannimplantat, det vil si en kunstig rot som settes ned i kjevebeinet og som man lager en porselenskrone til. Det kan koste i størrelsen 25.000 – 30.000 kroner, sier tannlege Arild Aarnseth på Fornebu Tannlegesenter.

Det ene tygget som knakk tannen til Lars ville altså koste hele 30.000 kroner.

Rett på erstatning

Kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet mener at Lars kan ha rett på erstatning.

– Forbrukerkjøpsloven dekker ikke personskader, men produktsikkerhetsloven sier at hvis det er noe i et produkt som ikke skal være der som for eksempel stein i brød, så kan man kreve erstatning og da er det vanlig erstatningsregler som gjelder, sier Halsos til TV 2 hjelper deg.

Heller ikke Forbrukeradvokat Ola Fæhn er i tvil om at Lars her har krav på erstatning.

– Ettersom brødprodusenten her innrømmet at de har hatt stein i noen brød og har innrømmet ansvar for denne skaden, ja, så blir det brødprodusenten som tar ansvar og da må de også ta ansvar for hele tannen, sier Fæhn til TV2 hjelper deg.

Men et halvt år etter at Lars hadde knekt tannen, har han fortsatt ikke fått noen erstatning.

– Det er vanskelig å tygge med bare den ene siden av munnen hele tiden, sier Lars.

Naerbakst---tannpine

Beklager

Da TV 2 hjelper deg tar kontakt med daglig leder Kristian Raaum beklager han sterkt uhellet som Lars hat blitt utsatt for.

– Ved Dagens Brød framstiller vi 30 millioner bakverk i året, og risikerer som alle produsenter at fremmedobjekter – som f.eks. harde korn – i ytterst sjeldne tilfeller kan forekomme, skriver Raaum i en e-post til TV 2 hjelper deg.

Raaum forsikrer også at Dagens Brød Nærbakst har som praksis å dekke kostnader ved slike skader, men at utbetalingen av ulike årsaker i dette tilfellet har vært forsinket.

Får erstatning

– Ved slike uhell har vi som fast praksis å gjennomgå alle produksjonsrutiner og råvarer, i tillegg til å erstatte kundens utlegg til eventuell tannbehandling. Dagens Brød har refundert de utlegg Hektoen har presentert, og vi har forskuttert det beløp han har anslått av videre behandling vil koste, skriver Raaum.

Etter et halvt års venting kan Lars nå få erstattet tannen som han knakk.

– Jeg er veldig fornøyd og vil takke TV 2 hjelper deg selvfølgelig, sier Lars.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter