Hvor skal du sette de mest slitte dekkene?
Foran - eller bak? Her får du svaret.
Søker du ekspertråd på nettet for å finne ut om du skal plassere de minst slitte vinterdekkene foran eller bak, sitter du til slutt igjen med flere spørsmål enn da du startet søket. De ulike rådene og svarene er nesten like mange som det er eksperter. Det skriver Romerikes Blad.
– Vi anbefaler å sette de beste dekkene foran. Det har med styreegenskapene å gjøre. Men aller helst bør man jo egentlig ha like gode dekk foran og bak, sier Erik Johnsrud og Marthe Halvorsen, ved Best Dekksenter i Rælingen.
Dekkduoen forteller at mange fortsatt ikke har lagt om til vinterdekk ennå.
– Det kan bli mye å gjøre fortsatt. Noen venter alltid helt til det siste før de bytter, sier de.
– Best styregrep
Norges Automobil-Forbund (NAF) gjennomfører hvert år omfattende tester av vinterdekk. Ansvarlig for testene, Rune Korsvoll fra Årnes, har sin helt klare oppfatning av hva som er riktig.
– På moderne biler med anti-skrens-system (ESP) mener jeg de beste dekkene skal sitte foran, sier Korsvoll til Romerikes Blad Bil.
Han gir følgende begrunnelse for synspunktet:
– Det gir best styregrep, best bremsegrep og forhindrer vannplaning best.
Usikker på bakhjulstrekk
Kjører du en bil uten ESP, men med forhjulstrekk, anbefaler fortsatt Korsvoll å plassere dekkene med best mønster foran.
– All erfaring tilsier at det er mest hensiktsmessig. Argumentene noen bruker for å hevde at de beste dekkene skal sitte bak, er at man da unngår en sladd dersom bakhjulene låser seg. Argumentene for å ha de beste dekkene foran er imidlertid flere og sterkere, mener Korsvoll.
På biler med bakhjulstrekk er dekksjefen imidlertid noe mer usikker.
– Her heller jeg mot å sette de beste dekkene bak, fordi man da har bedre kontroll på drivhjulene dersom det for eksempel oppstår en sleng, sier han.
– Men det viktigste er å unngå stor forskjell i mønsterdybde foran og bak, fordi det gir veldig ustabile kjøreegenskaper, understreker Korsvoll.
Du kan lese mer om bil og trafikk på rb.no - klikk her
LES OGSÅ: Derfor er det smart å være merkebevisst når du kjøper dekk