Hun er datteren til Trond Mohn, kjent som milliardær, industriherre og for å donere penger til gode formål i bergensområdet.

Satset på USA

For seks år siden åpnet Louise Mohn en behandlingsklinikk i London. I et tusen kvadratmeter stort lokale tilbyr hun behandling med elektriske muskelstimulatorer, og satset store deler av arven sin på å også lansere produktet i USA.

Nylig fikk hun den endelige beskjeden om at hun ikke får produktet godkjent for distribusjon i det gigantiske markedet, såkalt FDA-godkjenning.

– Jeg har stengt klinikken. Det er ikke noen vits i å ha den og investere mer mot det amerikanske markedet når vi ikke har godkjenning for produktet. Om jeg har gjort feil? Ja. Føles det godt? Nei, sier en tydelig preget Louise Mohn til Lørdagsmagasinet på TV 2.

Tenkte ikke på kvalitet i produktet

Klinikken i London var utgangspunktet for en langt større satsing i det amerikanske markedet. Hun sikret seg eksklusiv distribusjon av elektriske muskelstimulatorer. Hun finansierte selv godkjenningsprosessen, og kjøpte seg hus i Los Angeles.

– Det hjelper ikke hvor gode resultater produktet får når vi ikke får produktet godkjent. Jeg har bare tenkt på kvalitet i forhold til menneskekroppen, ikke inni her, sier Mohn mens hun peker på mattene som hører til apparatene hun investerte store deler av arven i.

– Jeg har jo en businessutdannelse, og en av de første tingene vi lærte var å ikke putte alle eggene i én kurv - og i hvert fall ikke i noen andres kurv. Men det har jo jeg gjort, sier hun.

– Du sier du har brukt arven din på dette. Har du brukt opp alle pengene?

– Nei, jeg har selvfølgelig ikke gjort det. Men jeg har ikke behov for å snakke om hvor variert portefølje jeg har. Jeg har selvsagt ikke brukt en hel arv på én ting. Men jeg har brukt veldig mye penger på det, og gjort det jeg kan for å få det til, sier Mohn.

Dokumentert helseeffekt

Undersøkelser ved Haukeland Universitetssykehus i Bergen viser at de elektriske muskelstimulatorene har en helsemessig effekt.

– Det kommer til å gå, men jeg kommer til å bruke mer tid på vitenskapsfolk og dele erfaringer med dem. At jeg skal få et behandlingstilbud ut på markedet er det ingen tvil om, men jeg visste ikke at det skulle være så tøft som det har vært, sier Louise Mohn.