Lastebil: Volvo Mean Green skal bli verdens raskeste

Denne lever virkelig opp til navnet sitt.

forfra
forfra

"Mean Green" er en unik hybrid-lastebil, bygd av et entusiastisk team hos Volvo Trucks.

De planlegger å bruke den neste vår til å slå fartsrekorden fra stillestående til en kilometer. Bak rattet finner vi det svensk truckracing-esset, Boije Ovebrink.

– Det er den absolutte eliten blant Volvos hybridteknologi-eksperter som er drivkraften bak dette prosjektet. De er sanne entusiaster, alle som en av dem. Jeg vil gå så langt som å si at "Mean Green” er verdens raskeste hybrid-lastebil, sier Ovebrink i en pressemelding.

Den gjeldende verdensrekorden lyder på en gjennomsnittshastighet på 166,7 km / t, og toppfarten etter en kilometer er på 260 km/t.

Vekt er viktig

Vektreduksjon er helt avgjørende for å sette nye rekorder. For eksempel ble forakselen frest av eksperter fra Volvos motorfabrikk i Skövde og vekten ble redusert fra 100 kg til 57 kg. Da girkassen først var fjernet, ble girkassehuset også bearbeidet, og det ga en vektreduksjon på sju kilo.

- Vi demonterte ledningsnettet og fjernet alle unødvendige ledninger. Bare det reduserte vekten med nesten seks kilo, forteller ”Mean Green” teamet entusiastisk.

Ovebrink – sjåføren, ble også pålagt å gå ned i vekt.

– De fikk meg til å love å gå ned 20 kilo. Nå er jeg halvveis til målet ...

Les også: Dette er Årets lastebil 2011


Deler fra skraphaugen

Førermiljøet i truck-raceren (Foto: Volvo)
Førermiljøet i truck-raceren (Foto: Volvo)


Bilen bygges på to halve rammer som var på vei til skraphaugen. Mens førerhuset opprinnelig kommer fra en krasj-testet lastebil.

Designer Jonas Sandström på Volvo har sittet i mange timer med sitt CAD-program for å komme opp med den optimale aerodynamiske formen.

– Det er viktig at vinden ledes bort fra karosseriet på den riktige måten. Vår lastebil er forskjellig fra en Formel 1 bil, for eksempel ved at aerodynamiske egenskaper gjør at lastebilen må skjære gjennom luften, heller enn å bli presset ned på veibanen, forklarer Sandström

Diesel + el. = hybrid

Lastebilen har en standard Volvo 16-liters motor som er opptrimmet med blant annet twin turboer fra Volvo Penta. Den yter 1900 massive hestekrefter.

Girkassen er Volvos automatiske I-Shift-girkasse, slik at overføring kan samhandle med den komponenten som gjør at "Mean Green" en hybrid – nemlig en kraftig elektrisk motor.

Denne bidrar med ytterligere 200 hestekrefter og 1100 Nm i dreiemoment.

– I november skal vi ha et testerace på Volvos Hällered Proving Ground for å se hva det er god for. Og så snart vinteren og snøen forsvinner tidlig neste vår, håper vi på ny rekord, sier Ovebrink..

Sjekk denne: Dette er framtidens lastebil


Boije Ovebrink har tro på ny rekord.

 (Foto: Volvo)
Boije Ovebrink har tro på ny rekord. (Foto: Volvo)