Advarer mot livsfarlige vinterdekk
Parallellimporten nesten doblet. Mange kjører rundt på feil dekk.
– I år regner vi med at 700 000 bildekk vil bli tatt inn og videresolgt i Norge utenom de vanlige importørene. Det er en økning på 300 000 dekk i forhold til året før, sier daglig leder Hroar Braathen i Dekkimportørenes forening i en pressemelding.
Han mener lav eurokurs er mye av forklaringen.
Ingen garanti
– Når krona er sterk, øker fortjenesten ved å kjøpe opp og videreselge overskuddslagre av dekk fra Europa. Vi ser også en del parallellimport fra Kina. Det kan godt gjelde kjente kvalitetsmerker, men det er ingen garanti for at dekket er egnet for norsk vinterføre, sier Braathen.
På dekkimportørenes hjemmeside finnes mye forbrukerinformasjon, gode råd, typespesifikasjoner og forklaringer på betegnelser man finner på selve dekket.
Skreddersydde dekk
Det er fire store markeder for salg av vinterdekk: Norden, Mellom-Europa, Japan og Nord-Amerika.
– Vinterdekk laget for Norden har mønster og gummikvalitet som gir gode kjøreegenskaper på snø og glatt is. Lenger sør i Europa brukes gjerne dekk som prioriterer godt veigrep på regnglatte veier og høy hastighet, sier Braathen.
LES OGSÅ: Hva er best - piggdekk eller piggfritt?
Fungerer elendig
– Bildekk lages med ulike egenskaper for ulike kjøreforhold. Et vinterdekk beregnet for land der det ikke er vanlig med snø, is og sprengkulde, fungerer elendig her hos oss, sier direktør Martin Helle i bilutstyrskjeden BilXtra.
Likevel mener han det kjøpes en del uegnede vinterdekk her i landet, som regel utenom de vanlige importørene.
Kontakte importøren
– Mange lar seg friste av tilsynelatende knallgode tilbud på billige dekk som neppe ville blitt solgt av forhandlere med kunnskap om hva som duger hos oss. Norsk vinter krever dekk som er spesielt laget for snø og glatt føre, sier Helle.
– Er man i tvil om dekket man skal kjøpe passer for norske forhold, kan man kontakte den vanlige importøren, sier Helle.