Nå kan rallycross-fansen juble
Etter to år uten løp er det igjen klart for EM-runde i Norge. Les hvor:
EM i rallycross skal igjen arrangeres i Norge, men denne gang er det Nord-Trøndelag som er vertskap. Det skriver siste.no.
– Dette er en gledens dag. Det er stort for norsk motorsport, og det er ikke minst stort for Lånke og arrangøren der oppe. De har gjort en fenomenal jobb med banen, skryter Sverre Isachsen, som har vunnet EM-sammendraget de to siste årene, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Det Internasjonale Bilsportsforbundets (FIA) fagkomité for rallycross, Offroad Commision, vedtok tirsdag terminlisten for EM i rallycross i 2011, og Norge er igjen inne i varmen – for første gang siden 2008.
Bred enighet
Men denne gang blir det ikke tradisjonsrike Lyngås eller Momarken som skal arrangere begivenheten, det er nemlig NAF Motorsport Trøndelag og Lånkebanen ved Stjørdal i Nord-Trøndelag som er vertskap helga 25. og 26. juni.
– Etter to år uten norsk EM-runde er dette en meget god nyhet. Det var bred enighet om terminlisten i Offroad Commision, sier president i Norges Bilsportsforbund, Roar Forgaard, som var til stede under tildelingen i Paris.
– Dette blir vel det største arrangementet i Nord-Trøndelag noen sinne, og det største motorsportsstevnet i Norge i 2011, sier formann i NAF Motorsport Trøndelag, Loyd Jacobsen, til ANB.
Tatt opp arven
Selv om Momarken travbane har arrangert EM-løp de siste årene, er det Lyngåsbanen i Lier som har vært kjent som rallycrossens vugge i Norge. Fra 1980 til 2004 ble det årlig arrangert fartsfylte og spennende rallycrossrunder på Lyngås, med kjente norske profiler som Martin Schanche, Bjørn Skogstad, Eivind Opland, Ludvig Hunsbedt, med flere, i spissen.
Nå er det bare sistnevnte som fortsatt kjører, men det er en annen nordmann som har tatt opp arven etter de nevnte. Sverre Isachsen tror banen vil bli godt mottatt i rallycross-sirkuset.
3600 tonn sandfellegrus
– Jeg liker banen veldig godt og jeg tror det er mange i rallycrossmiljøet som blir lange i maska når de kommer opp og ser anlegget. Det er utrolig flott og infrastrukturen der oppe er utmerket. Nei, dette gleder jeg meg veldig til, sier Isachsen, som har vunnet EM de to årene Norge ikke har vært vertskap for rallycrosseliten.
– Dette bidrar selvsagt til å holde motivasjonen på topp, og til å jobbe videre og vinne flere løp, sier fartsidolet, som for øyeblikket oppholder seg i sponsormøter i Belgia.
NAF Motorsport Trøndelag forsøkte også i år å få arrangementet, men fikk tommelen ned på grunn av sikkerheten rundt banen, men etter uttallige arbeidstimer, 3600 tonn med sandfellegrus og et par millioner kroner ble banen godkjent i sommer.
Topp moderne
– Vi er nå en av to-tre baner som tilfredsstiller alle kravene i henhold til FIAs reglement. Dette er et topp moderne anlegg og godkjennelsen gjelder for tre år framover, sier Jacobsen.
Selv om banen er godkjent for tre år er det ingen selvfølgelighet at de får arrangere EM-løp de tre neste årene.
– Nei, man må levere et godt arrangement og blir vurdert med poeng etter hvert stevne. De seks beste arrangørene får automatisk være med neste sesong, mens de øvrige må knive med eventuelle nye arrangører om de fire siste plassene, forklarer Jacobsen.
Til tross for dette er formannen trygg på at Lånke blir å se igjen som vertskap for rallycrosseliten.
Folkefest
– Vi er flinke til å arrangere billøp i Norge med bra kvalitet, og det skal vi også klare her på Lånke, sier Jacobsen.
Han er også sikker på at dette vil bli en folkefest.
– Det her har nok vært en drøm i mange år for lokale helter i og rundt Stjørdal, sier han med et smil, før han fortsetter;
– Vi satser på publikumstall på rundt fem til sju tusen, men drømmer om å få opp mot ti. Men da skal vi si oss veldig fornøyde, sier Jacobsen, med solid erfaring fra å arrangere billøp. I nesten 20 år var han med og arrangerte Rally Trøndelag.
Den offisielle premieutdelingen for årets Europamesterskap skal for øvrig også avholdes i Norge. Det holdes i Oslo lørdag 8. januar neste år. (ANB)
Slik ser terminlisten ut for 2011:
¿24.-25. april: Lydden Hill - England
¿14.-15. mai: Montalegre - Portugal
¿21. -22. mai: Circuit des Ducs - Frankrike
¿25.-26. juni: Lånkebanen - Norge
¿2.-3. juli: Höljesbanan – Sverige
¿6. -7. august: Duivelsbergcircuit - Belgia
¿13. -14. august: - Valkenswaard - Nederland
¿3.-4. september: Greinbach - Østerrike
¿10.-11. september - Tor Somczyn - Somczyn - Polen
¿1.-2. oktober - Ceská Lípa – Tsjekkia
Du kan lese mer om bil og trafikk i Motormagasinet på siste.no.