Toralfs 1974 Dodge Dart Hardtop
Toralf har planer for denne bilen - for å si det mildt!
I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin, eller sine egne biler, og litt om bilinteressen.
Denne gangen får vi møte Toralf som er i gang med et vanvittig tøft bilprosjekt!
Eieren: Toralf Martin Haugen
Alder: 27
Bosted: Sogndal
Litt om meg selv:
Har samboer og en sønn på fire uker. Interesser er kun bil. KUN bil. Alle merker er interessante, men når det kommer til det ultimate merket for meg er det Mopar familien som har bilene for meg: Dodge Charger, Dodge Challenger, Dodge Dart, Dodge Coronet, Plymouth Superbird osv...
Bilen:
1974 Dodge Dart 2 door Hardtop
Hvor lenge har du eid den?
Har eid den i fire år
Hva har du gjort med den?
Ny lakk, ny motor +++ bilen er under arbeid.
Er Chrysler Stratus en bra bruktbil? Se hva Benny mener
(artikkelen fortsetter under bildet)
Liker best med bilen:
Motoren
Liker minst med bilen:
At den står og venter på motoren!
Beste opplevelse med bilen:
Ingen ennå, men det kommer nok!
Digert prosjekt på gang!
Framtidsplaner for bilen: En motor er under oppbygging i Sverige hos Daniel Johansson. En ombygd 360 motor. Er nå på 6,7 liter, alt untatt blokka er byttet ut til aluminium. Nye INDY alu topper med matchende innsug (Matching Port). Roller vippere og kam.
Dette er en sinnsyk kam! Den er kanskje litt for stor. Motoren får også større ventiler. De har diameter omtrent som te-serviset til bestemora di, he-he!
Så har vi skaffet en passende forgasser, nytt tenningsystem og drivstoff system. I tillegg til ny STOR radiator, med integrert kjøling til kassa. Toppdekslene i aluminium er håndlagde.
Videre får bilen 3" eksosanlegg, vet ikke hva slags merke det blir enda. Forventet effekt 550-590hk på veiva!
Bilen får 3 trinns halvautomatkasse. Den "berømte 727 Torque Flte" som finnes omtrent i alle Mopar muskelbiler. Altså en ombygd automat, uten Drive funksjon. Tett mellom girene, sterkere enn originalt. Den river skinnet av pølsa!!!!
Dodge Viper vs Carrera GT hvem vinner på Rudskogen? Se duellen her
Veltebur må til
Dodgen får nye, store skivebremser på 13 tommer framme og 11,5 bak, ventilerte cross drilled blir etterhvert montert.
Så skal bilen få ny lakk - igjen! Lakka den i 2006. Egentlig bare for å bevare bilen bedre. Nå skal bilen bli lime green oppe og svart nede. Og en pin stripe over skøyten som skal være, sølv metallic. Skillet blir rett over håndtaket.
Det blir ingen klistremerker på bilen. ikke noe scoop på panseret eller noe dilldall. En ekte sleeper! Tar hele karosserijobben selv. Jobber som karosseriarbeider/biloppretter.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Så skal vi installere 4-punkt veltebur. Rammeforsterkninger kjøpes hos xvmotorsports.com. Det blir nye Centerline Convo pro street felger 10x15 bak og 7x15 framme.
Etter denne lista kan vi saktens forstå at "TTT", som Toralf sier. "Ting Tar Tid". Ikke bare-bare å bygge opp en rå bil så grundig som dette! Om ikke dette blir drømmebil, så vet vi ikke, men Toralf oppgir altså en annen:
Drømmebil:
1969 Dodge Charger RT 426 Hemi 4-speed Triple Black.
Vi håper Toralf vil dele bilder og opplevelser med oss når bilen er ferdig!
Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten og stor, se info her
PS: Du MÅ ikke fylle ut alle punkter, men vi håper du tar deg tid til så mange som mulig. Du kan skrive akkurat så langt som du har lyst til, og saken om bilen din blir best om du skriver litt utfyllende. Husk fullt navn! Vårt bildeformat gjør at vi trenger breddebiler, ikke høydebilder. Og skjermoppløsning holder i massevis, altfor tunge bildefiler vil ikke komme gjennom i systemet. Det beste er at du bruker et kamera, men mobilkamera duger også.
Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Toralf om? Bruk kommentarfeltet under: