Alle trikkene i Oslo må skiftes ut.

Etter planen skulle 80 trikker skiftes ut om ikke lenge. De er for gamle, og innfrir ikke krav til brukervennlighet.

Nå viser det seg at også de aller nyeste trikkene er ubrukelige og må erstattes.

Les også: Vil betale for bedre tilrettelagt kollektivtrafikk

– Støyer og ødelegger gaten

Samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) synes situasjonen i trikke-Oslo er håpløs.

– De støyer altfor mye, de er så tunge at de ødelegger gatene og de virker ikke som de skal, sier han.

Kallmyr snakker om de nyinnkjøpte, italienske trikkene SL-95. De siste ble levert så sent som i 2003, og trikkene har en samlet verdi på rundt en halv milliard kroner.

– Det er en uholdbar situasjon, sier han

Milliardsmell

I tillegg til å måtte skrape disse nye trikkene, vil skadene de har påført Oslo-gatene koste dyrt å reparere.

Dette er nå i ferd med å bli en ny milliardsmell for kollektivtrafikken i Oslo.

Det kommunale selskapet Oslo Vognselskap, som er ansvarlig for innkjøp av nye vogner, har allerede startet prossessen.

En av de store internasjonale produsentene, franske Alstom Transport, bekrefter at Oslo kommune er på handletur.

– Vi har fått tydelige signaler om at hele eller store deler av trikkeflåten i Oslo skal byttes ut, sier Sture Dramstad i Alstom Norge til TV 2.

– Skandaløst

Samferdselsbyråden i Oslo kaller det en skandalen.

– Det er egentlig skandaløst når det så kort tid etter at diss trikkene ble kjøpt inn, så må vi tenke på hvordan vi skal fornye hele flåten, sier Kallmyr.

Han mener dette viser at man må vi ha is i magen og finne ut hva vi trenger når man kjøper inn nye kjøretøy.

– Foreløpig beregninger viser at selve innkjøpet av nye vogner vil koste opp i mot en milliard kroner, sier han

Da de 32 nye SL-95 trikkene ble levert fra den produsenten Ansaldobreda i perioden 2000 - 2003, skulle dette være en viktig fornyelse av trikkeparken.

Men, nå viser det seg at disse vognene allerede har begynt å ruste, og i det siste har man oppdaget sprekkdannelser i viktige akslinger på trikkene.

I tillegg er trikkene så tunge at de ødelegger infrastrukturen i Oslos gater.

På handletur

TV 2 møtte trikkesjefen i Oslo Vognselskap, Helge Torp, på verdens største messe for kjøp og salg av tog, bane og trikk denne uka. Med seg til messen i Berlin, hadde han kontraktsjefen i selskapet, Nina Simonsen.

Her gjennomførte de hele åtte møter med store leverandører som Stadler, Alstom og Ansaldobreda i løpet av bare to dager. Men ingen av dem ville la seg intervjue om hvorfor de var der, og viste til sin direktør i Oslo, Erik Lund.

Lund var også avvisende til å bli intervjuet om dette, og viste til sin oppdragsgiver, Ruter, som formelt foretar bestillinger av nye trikker. Ruter viser igjen til ansvarlige politikere.

Kallmyr sier han ikke er opptatt av å finne ut hvem som har ansvaret for denne skandalen. Til det ligger årsakene for langt tilbake i tid, mener han.