Yrket ditt bestemmer bilvalget

Si meg hva du jobber med – så skal jeg si deg hva du kjører. Eller?

Ser denne karen egentlig ut som han jobber innen helsesektoren? Hvis han er svensk, er det i alle fall gode muligheter for at han gjør det.
Ser denne karen egentlig ut som han jobber innen helsesektoren? Hvis han er svensk, er det i alle fall gode muligheter for at han gjør det.

Har det noe si hva du jobber med når du skal velge bil? De fleste av oss har vel en mistanke om at det er visse sammenhenger her og nå får vi det bekreftet i en undersøkelse fra svenske If.

De har nemlig sjekket yrke og bilvalg hos 3417 personer mellom 18 og 74 år. Det suverent mest utbredte bilmerket er Volvo (dette er jo tross alt i Sverige!), 31 prosent av utvalget kjører Volvo og de fleste av disse jobber innenfor industri og produksjon.

Markerer status

Bankansatte holder seg til sammenligning heller til VW og BMW – mens Audi er merket for dem som jobber med reklame, handel og markedsføring.

– Det er tydelig at bilen fungerer som en markering av status – som mange bruker for å vise hvem man er og hva man står for. Så er det nok også slik at mange vil ha det "alle andre har". Det ligger trygghet i det å identifisere seg med sin yrkesgruppe, sier Ifs motorekspert Dan Falconer til Teknikens Värld.

LES OGSÅ: Dette krangler vi om når vi kjøper bil

Her er bilmerkene som er med i undersøkelsen – og yrkesgruppene som er sterkest representert for hvert merke:

Audi

Reklame/handel/markesføring

BMW

Bank/finans/forsikring

Citroën

Byråkrati

Ford

Turisme/hotell/restaurant

Mercedes

Helse/sykehus

Opel

Byråkrati

Peugeot

Turisme/hotell/restaurant

Renault

Helse/sykehus

Saab

Industri/produksjon

Skoda

Data/IT

Toyota

Byråkrati

Volkswagen

Bank/finans/forsikring

Volvo

Industri/produksjon

LES OGSÅ: Partivalget avgjør bilvalget

Hva jobber du med – og hva kjører du? Skriv i kommentarfeltet under så lager vi vår egen mini-undersøkelse: