2011 Ford Mondeo: Hvor mye drivstoff kan vi få den til å bruke?

Omvendt sparekjøring. Bli med på kjøretur i nye Ford Mondeo.

Ford_Mondeo_fart
Ford_Mondeo_fart

Brooms Ford Mondeo-team har landet etter prøvekjøringen i Tyskland – av 2011-utgaven av Mondeo. Den har fått en midtlivsoppdatering, eller som det heter på bilspråket: En facelift.

Henrik Borchgrevink og Knut Wilthil er gutta som i sommer kjørte 1988,3 kilometer på en tank diesel, i en helt alminnelig Mondeo stasjonsvogn. 200 mil i ekstremt sparetempo: Dermed måtte vi jo gi dem en helt annerledes utfordring: Nemlig hvor MYE drivstoff det er mulig å få en diesel-Mondeo til å bruke.

Og da er selvfølgelig tysk autobahn den perfekte lekegrinda.

Her kan du lese hvor rekordforsøket deres endte:

Lurte seg unna testruta

– Vi må vel innrømme at det tok litt tid å omstille seg! I rekordforsøket kjørte vi ekstremt forsiktig hele tiden og satt og så omtrent konstant på snittmåleren. Det endte til slutt på 0.35 liter/mil. Ikke verst for en stor stasjonsvogn med to hundrekilos karer og en del bagasje innabords!

– Men utfordringer er morsomt, så vi tok selvfølgelig denne også, sier Henrik og Knut som måtte lure seg litt unna den planlagte ruta for å finne gode forhold til litt motsatt økonomikjøring.

– Nei, Ford hadde vel ikke akkurat tenkt på noe sånt da de la opp testrutene sine. Men Tyskland er jo drømmelandet for de fleste kjørestiler – inkludert dette.

Hadde det morsomt

Brooms testlag på plass i Tyskland, med nye Mondeo.
Brooms testlag på plass i Tyskland, med nye Mondeo.

– Men fortell: Hvordan gikk det???

– Jo da, vi la Mondeoen i 150 km/t over en lengre periode og sørget også for mange akselerasjoner, nedbremsinger og forbikjøringer. Vi var oppe i 200 km/t og hadde det faktisk ganske morsomt, det må vi innrømme. Dette var jo 2,2-hesters dieselen på 200 hestekrefter. Men tross kjørestilen fikk vi den ikke over 0.72 liter/mil!

– Overrasket?

– Ja, absolutt. Det er nesten så dette er like imponerende som at det var mulig å kjøre nesten 200 mil på 0.35 liter/mil. Det sier veldig mye om moderne dieselmotorer – og selvfølgelig også om resten av bilen. Mondeoen er fantastisk å kjøre selv i hastigheter opp mot 200km/t, noe som forteller litt om hva Ford har klart å skru sammen. En meget velbalansert, retningsstabil, og komfortabel bil med det du kan vente deg av teknologi i 2011!

Verdens beste flerbruksbil? Les testen av Ford S-Max her:

33 punkter

– Men det var ikke bare maksforbruk dere målte?

– Nei da, vi måtte jo gå litt grundigere til verks enn bare det. Ved 70km/t målte vi snittforbruk på 0,37. Vi testet normalkjøring mellom 60-100km/t da dette er representativt for norske forhold og hadde da snittforbruk på 0,4l/mil.

– Hva annet fant dere ut i løpet av prøvekjøringen?

– Etter mye erfaring med Mondeo, hadde vi notert oss 33 punkter vi gjerne ville se om var ivaretatt/forbedret, og vi ble ikke skuffet. Ford har gjort en kjempejobb med støyskjermingen og bilen har videreført de gode kjøreegenskapene som Ford etter hvert har blitt så kjent for.

Norske bilkjøpere?

En liten ekstra knekk på bakluka - og ikke bare for pyntens skyld.
En liten ekstra knekk på bakluka - og ikke bare for pyntens skyld.

– Det er kanskje ikke så synlig utenpå, men dette er faktisk en ganske omfattende facelift og detaljene blir fort viktige i det store bildet. En aktiv grill styrer til enhver tid luftstrømmen som trengs for å kjøle ned motoren. Dette sammen med ny integrert spoiler bak som minsker turbulens bak bilen, er med på å optimalisere med tanke på luftstrømmen rundt bilen og drivstoff-forbruket. Vi har tidligere latt oss imponere over trilleegenskapene på Mondeo og de er tatt godt vare på også i denne modellen.

– Når man setter seg på flyet og kikker ned på tyske motorveier med kurs for Oslo, må man forsøke å modifisere seg noe. Hva er det egentlig som passer norske bilkjøpere? Ford regner selv med at Titanium-utgaven vil bli en bestselger der stasjonsvognen står for 88 % av salget. Titanium gir deg utstyr som er ettertraktet på bruktmarkedet, samt at den har det du kan forvente av utstyr i dagens marked. Her får du også luftdyser i 'B-stolpen", til glede for dine passasjerer – og duggfrie bakruter med A/C på.

LES OGSÅ: Denne Forden har null feil etter fem år

115-hesters diesel

Ford_Mondeo_interior
Ford_Mondeo_interior

– Ettersom Ford tilbyr kundene sine en del ekstrautstyr, tillater vi oss å nevne bi-xenon-lyktene som er i en klasse for seg selv og leverer ekstremt godt lys! Du kan til tider bli lurt til å tro at du kjører med gode fjernlys på hele tiden.

– Om man skal gå for en 115hk TDCI, 140hk TDCI eller 160hk Ecoboost-bensin som vel er de mest gunstige for det norske marked, blir først og fremst et spørsmål om hva du er villig til å betale – samt litt smak og behag. Etter å ha kjørt mye Mondeo med 2.0l 115hk TDCI mener vi dette er mer enn nok til å dekke en stor families behov.

Kommer i oktober

– Tar du utgangspunkt i en Mondeo Titanium med 115 hk og bi-xenon lys ender du opp med en pris på 327.300,- for en stor velutstyrt stasjonsvogn med høy komfort, meget gode kjøreegenskaper og lavt forbruk. Det er sannelig ikke verst!

Vi legger til at nye Mondeo er i landet fra oktober av. Og importøren har store ambisjoner for den. Målet er at Mondeo skal bli Norges mest solgte bil i sin klasse.

LES OGSÅ: 1144 har forhåndsbestilt nye Mondeo

Dette skal bli en velkjent syn også på norske veier utover høsten, facelift-utgaven av Ford Mondeo.
Dette skal bli en velkjent syn også på norske veier utover høsten, facelift-utgaven av Ford Mondeo.