Bilene bråker mer enn for 20 år siden

Trodde du at bilene har blitt mer støysvake? Her kan du lese hvorfor ikke.

Illustrasjon: Ole Martin Lundefaret
Illustrasjon: Ole Martin Lundefaret

Støynivået i en bil har mye å si for komforten - særlig når du skal legge ut på langtur. Derfor er da også dette noe mange bilprodusenter legger vekt på.

Eller: De sier i alle fall at dette er noe de legger vekt på. I praksis er det ikke alltid slik. Det framgår av en artikkel i siste utgave av NAFs medlemsblad Motor.

Motor har i alle år gjort grundige nybiltester og en av de tingene de måler er innvendig støynivå. Når de så sammenligner tallene fra i dag med de fra 20 år siden, er resultatet egnet til å overraske mange.

Økning på tre desibel

Biltestene fra sommeren 1989 og 1990 viser at det gjennomsnittlige støynivået da var på 65,6 desibel ved en hastighet på 80 km/t. 20 år senere er tattet 68,7 desibel. Alle målingene er gjort med sommerdekk.

Der er en økning som ikke bare er målbar, den er også i høyeste grad hørbar.

NAFs testere mener dette i hovedsak skyldes dekkutrustningen på testbilene. Dagens biler har større hjul, med bredere kontaktflate mot underlaget og også hardere gummiblanding. Og på grov, norsk asfalt er det noe som kan gi store utslag.

LES OGSÅ: Dette er firehjulstrekkeren med lavest forbruk

Disse støyet mest for 20 år siden:

1. Skoda, 68,5 desibel

2. Ford Fiesta, 68 desibel

3. VW Golf, 67,5 desibel

4. Mazda 323, 67,5 desibel

5. Mazda 626 / Toyota Corolla, 67 desibel

Disse støyer mest i dag:

1. Fiat Grande Punto, 72 desibel

2. Toyota Urban Cruiser, 71 desibel

3. Honda Jazz, 70,5 desibel

4. Hyundai i20 / Opel Meriva / Opel Insignia / Ford Mondeo, 70 desibel

Alt går ikke framover

Brooms bilekspert Benny Christensen fikk seg en liten aha-opplevelse av Motors artikkel - men er ikke så veldig overrasket.

- Nei, jeg har selvfølgelig også lagt merke til dette i mange av bilene vi tester. Men det er likevel interessant å se at det kan være såpass store forskjeller når vi går 20 år tilbake. Det beviser i alle fall at ikke alt nødvendigvis går framover i bilverdenen.

- Vi har nylig testet både Opel Meriva og Opel Insignia og her var det påfallende høyt støynivå i begge to. Det kom fra hjulene - som fullstendig overdøver det som er av motorstøy. I Norge har vi veldig mye grov og piggslitt asfalt og den er ikke bra for støynivået, sier Benny.

LES OGSÅ: På med dressen - ut i skogen

Unødvendig store hjul

- Noe man kan gjøre med dette?

- Det er absolutt mulig å støydempe bilen litt ekstra selv, både inni skjermene og/eller innvendig. Men det viktigste er å være kritisk ved valg av dekk og dekkdimensjon.

- Mange kjører rundt på unødvendig store hjul som hverken er bra for kjøreegenskaper eller støynivå. Flere dekkprodsenter skal nå merke dekkene med støynivå og dette blir et EU-krav fra neste høst av. Vær obs på dette - og velg dekk som støyer minst mulig. Det er mitt råd, sier Benny.

LES OGSÅ: Denne bilen er det ikke sikkert at du hører