Se bildene fra Brooms store campingtreff!
Europas største og Norges rareste - her finner du alt!
Det var ett stort problem da vi i inviterte til campingtreff i Broom Live og det ser du på bildet under. For hvordan skal man plassere en 17 meter lang og fire meter høy bobil uten at den skal skygge for absolutt alle andre?!?
Etter at gutta på gølvet (les: Ole Jørgen og undertegnede) hadde løst den kabalen, så var det klart for Broom-treff!
Plassen ble helt full!
Det er alltid mye spenning rundt hvor mange som kommer når vi inviterer til treff, og spesielt hva de kommer i.
Det kunne ikke blitt bedre!
Alt fra hot rodder og terrengbiler, til veteranbiler og nye bobiler, gjennom combicamp og rundt en "Lillebror" eller to. Helt fantastisk!
Er dette verdens minste bobil?
Prototypevogna
Det var jo en litt dum bildevinkel jeg valgte her da. Lars Petter fra Bærum og hans Volkswagen Type 3 Fastback fra 1969 er jo interessante nok de, det er ikke det, men bak henger det en helt spesiell campingvogn.
Vogna er en prototype til den kjente Lillebror-vogna som ble en slags mellomting mellom campinvogn og combicamp.
Denne prototypen er mer enn ren campingvogn, men ble funnet for tung av produsenten. Leser du videre nedover kan du finne en Lillebror-vogn slik den ble da den kom i produksjon!
Lillebror-trekker
Stian fra Bærum hadde ikke bare med seg denne utrolig tøffe Volkswagen Transporter Pickupen fra 1969, dekorert som en Porsche service-vogn, men slepte også på en Lillebror campingvogn. Stilmessig så var nok Stian kveldens vinner!
Rett fra Vällåkra
Helt fra Ålesund hadde Arve kjørt for å være med på Broom-treff! Vél, det er en sannhet med modifikasjoner. For først hadde han vært innom Vällåkra-treffet i Sverige som er et av Europas største biltreff, og verdens desidert største Volvo-treff.
Det er vel ikke veldig vanskelig å se at Arve har et hjerte som brenner for Volvo. Hans 1969-modell Volvo Amazon sto i perfekt stil til Thomson Minicabben som hang bak, også den fra -69.
Arve er herved kåret til treffets desiderte merkeentusiast!
Med stedattera på treff
Det er vel ikke så mye som kan måle seg mot å være med stefar på Broom-treff, når stefar kjører en så tøff 1940-modell Ford pickup som Joackim fra Kløfta gjør.
Han mener amcar-interessen er medfødt, og er godt i gang med å prege den over på stedatter Caroline, eller var det Karoline?, også hun fra Kløfta.
- Det begynner å dra seg til litt ja, mente hun om følelsen for amerikanske biler.
Ble dritt lei båt
Tom kommer fra Kolbotn og bobilen er et resultat av en nylig båtferie i dårlig vær!
- Hadde ferie i fire uker og det regna og regna, og vi fikk ikke brukt båten mer enn én dag. Siste uka ringte jeg en bobilforhandler og kjøpte denne Dethleffsen, da var jeg ferdig med båt, sier Tom.
- Denne går det jo an å bruke selv om det er drittvær, og det er det jo ofte her til lands.
Rosinen i pølsa for Tom denne kvelden var nok da vår programleder bød opp til dans i slutten av sendingen.
- Det hadde jeg ikke venta meg helt nei, flirer Tom!
Gammel UP-bil
- Jeg søkte om å få lov til å få tilbakeføre den til politibil, forteller Magne fra Løten.
Han kjøpte det som viste deg å ha vært en politibil, i virksomhet mellom 1962 og 1967.
- En god kompis i UP har hjulpet meg å finne masse gammelt UP-utstyr, forteller han videre.
Broom.no lar seg imponere av en utrolig detaljrikedom, med blant annet kamera og uniformer! Campingvogna får derav finne seg i å komme litt i skyggen.
Toyota med amerikansk innmat
Hans Petter fra Hønefoss hadde den om mulig særeste kombinasjonen av trekkbil og campingvogn.
Bilen er en Toyota Hi Lux som det er gjort alt med - og enda mer till.
Er du offroadentusiast, kan det hende du allerede har gledet deg over byggetråden på Offroad.no. Den har over 40.000 visninger! Har du ikke sett den går du inn på offroad.no og søker opp Toyota Evo II.
Hi Luxen har blitt cab, godkjent sådan, er hevet og alt det der. Under panseret gjemmer det seg en 350 Chevy V8.
Men så skal du få se vogna!
I huleste heiteste!
Jeg må bare ærlig innrømme at jeg ble så perpleks da jeg så denne at jeg glemte totalt å notere hva slags vogn det er. Men det skjønner du sikkert!
Dette er kanskje Norges eneste monster-heva campingvogn, og mange vil vel si "og godt er det", men fly flate så tøft. Forresten: Det må vel være en Poletta?
Big Block
Den lille gutten som står og hviler mot grillen er en dukke. Og da artikkelforfatteren påpekte å ha sett en maken hjemme hos den legendariske Rod-byggeren T-Bird på Nordstrand, da forklarte Ulf fra Skedsmo at de to hadde vært i Danmark sammen og kjøpt hver sin. Så var det mysteriet oppklart!
Hvis du er originalentusiast og gjerne skulle se alle biler restaurert tilbake til den stand de forlot fabrikken i, og synes dette spesielt burde gjelde veteranbiler solgt nye i Norge, ja da foreslår jeg at du hopper nedover og leser om Arnes Citroën i stedet!
Bilen til Ulf er nemlig en 1935-modell Chevrolet (må bare beklage at jeg trodde det var en Ford, men jeg går litt på autopilot når jeg gjetter hot rod-utgangspunkt, da det mer ofte enn ikke har FoMoCo stanset inn i bestanddelene) varebil som er solgt ny i Norge, og som var så og si rustfri før han begynte å bygge hot rod av den.
Men tøff har den blitt, selv om artikkelforfatteren ikke blir helt enig med seg selv når det gjelder fargevalget.
Med fritt innsyn under motorlokket sitter det en 7,1-liters motor på 600 pluss. Så det burde ikke by på store muligheter å trekke den bittelille vogna akkurat!
Gått 3 millioner kilometer!
- Du er sånn DS-entusiast du da, spurte jeg Citroën-eier Arne fra Lier.
Han trakk litt på svaret og stilte seg litt tvilende før han sa at han ikke orker å kjøre noen annen bil. Ja, da er du vel DS-entusiast da vel? "Jo, du har vel rett i det."
Etter at entusiaststempelet var påført, kunne vi gå i dybden, og det viser seg at denne Citroën DS-en fra 1974 har rullet godt og vel 3 millioner kilometer!
- Men det kan ikke være med samme motor? Utbrøt skribenten.
- Nei, jeg bytta den første etter 1,5 millioner kilometer. Men det var fordi jeg gjorde en feil da jeg overhalte den.
- Akkurat ja!?!
Vogna er en SMV fra 1967 og blir trukket både av denne, men også av Arnes andre DS-er.
Kjøpt og betalt
Ola og Eli fra Eidsvold har døpt denne Hymer Eriba Eribette DeLux-vogna, ja jeg kødder ikke, for Gjeldfrid. Undertegnede ble forsikret om at dette var tilfellet, vogna var vist både kjøpt og betalt.
Til å trekke den har de valgt en noe uvanlig farkost - se under!
Corvette som trekkbil!
- 1978 var et godt år, mener Ola.
Hans Chevrolet Corvette C3 Official Pace car er fra 1978, det samme er Hymer-campingvogna.
- Og det var året Eli og jeg ble sammen.
Bilen er forresten en meget spesiell sak. Ikke bare på grunn av at den kun har rullet 23.000 miles, men altså på grunn av at det er en såkalt Official Pace Car.
Det er delte meninger om utseendet på dene bilen, og noen vil si at et interiør i sølvmetallik ikke er toppen av god smak, men får du smaken, blir du helt forelska!
Eli og Ola bød på den største kontrast i bil og vogn med en ganske soleklar margin!
Med vedovn!
Det er noe ikke rent lite hippie- og kollektiv over Bedforden til familien Gundersen (f.v. Carina Loise, Kari Therese, Emma Madikken, Per Erik og Silje Victoria (hvis navnerekkefølgen ble feil må jeg umiddelbart få beklage til familien Gundersen.))
Så ble også bilen bygget i 1973 av Per Eriks far, da på et ti år gammelt Bedford-chassis.
Dette er en skikkelig hytte på hjul, med alle fasiliteter man forventer å finne innenfor panelerte furuvegger. Inkludert en vedovn!
Vi har skrevet en del i det siste om Ferrari F458-er som selvantenner. Her har altså italienerne noe å lære. Denne Bedforden har ikke selvantent siden konstruksjonen, og det selv om den kjøres med fyr i peisen!
Per Erik har feriert i denne bilen siden han var fire år ung, og han viderefører den tradisjonen til sine tre døtre.
Under motorluka sitter det nå en 350 Chevy, men det spørs om han ikke skulle investert i servostyring også.
Av alle biler som er tunge på rattet, må denne være en av de tyngste!
Her kan du lese om verdens raskeste bobil!
Vi takker alle som møtte opp på treff for sporty innstilling, og ønsker dere velkommen tilbake neste gang det skjer noe på campingfronten i Broom!