Ford Granada var en staselig, stor og komfortabel familiebilbil som mange drømte om da den kom i 1972. Den overtok etter suksessene 17M og 20M. Og den fantes i en rekke utgaver.

Som forgjengerne ble også Granada en stor suksess for Ford. Nå derimot, er det ikke så ofte å møte dem langs veien mer.

Vi tar et lite tilbakeblikk på hverdagsbilen som i høyeste grad er i ferd med å etablere seg som en bil-klassiker.


1. generasjon


Ford_Granada_Mark_I_



Første generasjon (1972-1977) ble produsert i både England og Tyskland. På noen markeder ble den også kalt Consul fram til 1975, etter det var det bare Granada-navnet som gjaldt.

Også motorene spente vidt. Alt fra 1,7-liters V4 bensinmotor - til 3-liters V6-er i toppmodellen. 2-liters rekkefireren og 2,3-liter V6 var de mest vanlige motorene her hjemme. Den fantes som både to- og firedørs sedan, som en lekker todørs coupe (kom i 1974) og så klart - Turiner - som var det kledelige navnet på stasjonsvogna.

Granada-Coupe

Topputgaven var nok i manges øyne 3-liter Ghia. En særlig velutstyrt utgave med blant annet tre-dashbord, tykke velour-seter, ekstra støyisolasjon og ofte vinyltak. Og selvfølgelig de berømte, små Ghia-merkene. De ga status - og gjør vel det den dag i dag også! Ford kjøpte Ghia i Torino i 1974 om jeg ikke tar feil, og Ghia har siden vært synonymt med topputgavene av Ford.

Designet på første generasjon må vel kunne beskrives som rundt og bulligt. Særlig rompa var rund og god! De "innfelte" støtfangerene var også typiske for tidsepoken.

Totalt ble det produsert 846 609 biler av Granada / Consul MKI.


Ny Ford med god plass? Les test av S-Max her:


2. generasjon


ford_granada_mk2-bakfra

Andre generasjon (1977-1985) var strammere i linjene og mer firkantet i karosseriet. Nytt var det også at alle bilene ble produsert i Tyskland.

Flaggskipet het Granada 2,8i Ghia og hadde fortsatt V6-er men 3-literen var altså borte nå. Dermot fikk du den med diesel på 1,9 eller 2,1-liter levert av Peugeot (1978-1982) og en 2,5-liter fra august 1982.

Coupe-modellen forsvant også nå, det var sedan og stasjonsvogn som gjaldt.

Granada-2,8i

MKII fikk en facelift i 1981. Nye baklamper med riller i glasset, ny, lakkert grill med tre ribber og støtfangere som gikk "rundt hjørnet" var blant oppdateringene. En ny og sporty utgave så også dagens lys, nemlig 2,8 injection med mattsorte detaljer og spoilere foran og bak. En bil mange drømte om.

Mot slutten av levetiden fikk den mer utstyr. Blant annet ble servostyring standard på alle modeller utenom "L".

Totalt ble det produsert 918 969 eksemplarer av MKII modellen.


Konkurrenter

De største konkurrentene til Granada gjennom 1970- og 80-tallet var Opel Rekord / Omega, Volvo 140 / 240 og Peugeot 504 / 505.

Den siste Granaden kjørte av samlebåndet i februar 1985. Da den ble avløst av Ford Scorpio.


Frod-Granada-stv.

Les alt om Ford i vår store bruktbil-guide her:


Hva bør du sjekke:

De nyeste Granadaene er altså 25 år gamle, så det sier seg selv at det er mye som kan ha gått galt underveis.

Men bilene er enkle og solide mekanisk og de er greie å skru på. Tilgangen på deler er god, særlig i England hvor mye ny-produseres. Deleprisene er absolutt til å leve med.

Slitt og stygt interiør og rust er kanskje de største utfordringene på brukte Granada.

Men en obligatorisk sjekk av bremser, clutch og hjuloppheng hører så klart med på så gamle biler. Prøv å få tak i en pen originalbil, der hvor alt listverk og alle emblemer er intakt.

Og som så ofte ellers – det lønner seg å legge litt ekstra penger i potten - og kjøpe en fin bil, det er nesten uten unntak billigere enn å gå løs på et dårlig objekt!


Priser:

Vrak


Du får biler i fra varkpanten og oppover. Dette er biler som trenger MYE omsorg og kjærlighet. For 8 000 – 10 000 kroner får du et greit og komplett objekt, men må fortsatt regne med å bruke noe tid i garasjen.

For ca 25 000 kroner får du en helt grei, kjørbar bil. Aller dyrest er Ghia utgavene med V6-motor, automatgir, strøkent interiør og takluke!

For skikkelig fine utgaver må du betale opp mot 100 000 kroner.


Visste du at:

- Granada Perana var en spesialmodell av MK1 med 5-liters V8-motor på 255 hk?

- Scorpio i England ble markedsført som Granada Mk3 fram til 1994?

- Ford USA hadde sin helt egen Granada-serie (1975-1982), som var helt annerledes enn de europeiske?

Les om en annen Ford-klassiker, Capri her:

Hva synes du om Granada? Har du noen gode Granada-minner? Bruk kommentarfeltet under:

Consul-i-fart