Test: Ford Fiesta Sport

Denne bilen gir GTi-følelse for lite penger. Den mangler bare én viktig ting.

Tøffeste gutten i gata der jeg vokste opp het Kjell Harald. Han var 18-19 år og både kul og sterk.

Han kjøpte en nesten splitter ny Ford Fiesta. Ikke en kjedelig 1,1 L. Nei, en 1300 S! Hvor S-en sto for ”Sport”. Det var rimelig heftig for 35 år siden - i alle for meg som var ca 10 år – og hadde tråsykkel...

Minnene om en lykkelig – og for lengst passert – barndom dukker opp i det jeg entrer en splitter ny Ford Fiesta Sport av sjette generasjon, og legger i vei mot barndomsbyen Lillehammer.

For 35 år siden

For 35 år siden sa Fiesta reklamen dette: Ny 1300 motor på 66 hk gir deg kraftreserver når du trenger det. 0 -100 km/t går på 12,3 sekunder, toppfarten er 159 km/t og bensinforbruket er bare 0,78 l/mil.


Ford Fiesta 1300 fra 1976 (Foto: Ford)
Ford Fiesta 1300 fra 1976 (Foto: Ford)


Utstyret – sportsratt, turteller, trippteller, intervallvisker og fartsstriper understreker at vi snakker om en spesiell bil. Og prisen: 46 860,-

Vi kan vel konstatere at virkemidlene i dag – altså 35 år og seks Fiesta-generasjoner senere, er omtrent de samme.

Les også: Dette er Europas mest solgte bil


Fiesta Sport er fortsatt tredørs. Fartsstripene er byttet ut med kanalskjørt og spoilere. Sportsfelgene er nå i aluminium og har vokst fra 13 til 16 tommer. Både sportsratt og intervallvisker er selvfølgelig på plass.

I tillegg har den nye Fiesta Sport tåkelys, sportsseter, et litt senket og oppstivet understell, klimaanlegg og kjørecomputer. Altså fortsatt en tøff, liten og litt annerledes tass.

Motoren er en 1,6 TDCi (diesel) og yter 95 hk. 0 -100 går nå unna på et halvt sekund raskere enn for 35 år siden – 11,8 sekunder mens toppfarten nå er 175 km/t, mens drivstofforbruket har sunket til 0,41 l/mil ved blandet kjøring. Nå starter prisen på ca 210 000 kroner.


Ford Fiesta har kraftig kileform. (Foto: Marius Christensen)
Ford Fiesta har kraftig kileform. (Foto: Marius Christensen)

Les vår stortest av Ford Fiesta her:



Design / plass:

I mine øyne er sjette og første generasjon Fiesta de to som definitivt har det mest vellykkede designet. Og den nye Sport-en med litt lavt understell og med spoilere, kanalskjørt og 16 tommere og i tredørs, ser skikkelig tøff ut, men det betinger riktig farge. Dette er en bil som absolutt kler en litt frisk kulør!

Upraktisk med tre dører tenker du kanskje? Og – ja det er jo det, men på den annen side: Hvis du kjører mest alene, eller bare to, så vil jeg påstå at det kan være verdt å lide litt for skjønnheten / tøffheten.

Bagasjerommet. Ikke stort, men helt greit. (Foto: Marius Christensen)
Bagasjerommet. Ikke stort, men helt greit. (Foto: Marius Christensen)

Fiesta er en liten bil, men plassen foran er god, selv for høye og langbeinte folk som meg. Men det er klart når at når en kar på over 190 cm får rigget seg til innvendig, så er det ikke mye igjen av bakseteplassen.

Men barn sitter bra der, om de som sitter foran ikke er for langbeinte. Bagasjerommet rommer 295 liter, 15 liter mer enn VW Polo og Audi A1.

Med baksetene nedslått fikk jeg greit plass til offroad-sykkel, dress, masse turutstyr, det du trenger for å beise en hytte og ellers det jeg måtte ha for å klare meg en uke på fjellet.


Til fjells med Ford Fiesta Sport. (Foto: Benny Christensen)
Til fjells med Ford Fiesta Sport. (Foto: Benny Christensen)

Dette sier vår nybil-guide om Fiesta:



På veien:

Fiesta både var - og er fortsatt – en liten bil. Snerten og lettkjørt i byen, og sportsunderstellet takler både by og landeveiskjøring på en fin måte. Passe sporty og passe komfortabel. Den presise, direkte styringen har liksom blitt Fords store fortrinn de siste årene både på Focus og Mondeo.

Fiesta her heller ikke noe unntak her, men når man kjører litt (for) fort på grusvei eller ”noe” over tillatt motorveihastighet, blir den for lett. Da merkes det også at akselavstanden er kort, og bilen ”svømmer” litt... Noe som du neppe vil oppleve som et problem i det daglige.

Rødmerkinga på turtelleren begynner på 4500 o/min – og dette skal være sport? Diesel – ja vel, greit nok det. Men motoren er det som er minst sport i Fiesta. For all del, den går billig, er støysvak osv, men for å stå i en bil med ”Sport” i betegnelsen? Sorry, der duger den ikke. 0-100 som nevnt på 11,8 sekunder, og det er det ikke mye sport over.

Den går fort nok – bevares, det er bare å tra gassen i bånn - og vente det...

Motoren byr på godt med moment på lave turtall, men mangler snert og sprut – når moroa egentlig skal begynne. Veldig synd.

Lyst på en skikkelig sprek Ford? Sjekk denne:



Konklusjon:


Slik ser den ut inni. Enkel men pen og moderne (Foto: Marius Christensen)
Slik ser den ut inni. Enkel men pen og moderne (Foto: Marius Christensen)


Jeg stusset litt Kjell Harald fra barndommen kjøpte sin Fiesta 1300S og tenkte at han hadde kanskje fått noe enda tøffere om han hadde kjøpt en to tre år gammel bil for de samme pengene. Men har var stor og tøff, så jeg våget jo ikke si det...

Nå er jeg selv stor, men kanskje ikke tøff... Men det samme slår meg fortsatt. Skal du ha en sport / GTI – som er litt hardcore og som ”sparker” litt – da er ikke Fiesta 1,6 TDCi med 95 hk bilen.

Da bør du nok velge den med 120 hk bensinmotor, eller vente til det kommer en "sintere" ST-utgave.

Men som en pen, litt tøff og snerten småbil med gode kjøreegneskaper – da duger den. Godt!

Alle våre Ford-tester finner du her:


Nye Fiesta er ganske tøff bakfra også.  (Foto: Marius Christensen)
Nye Fiesta er ganske tøff bakfra også. (Foto: Marius Christensen)

Barsk og tøff som tredørs (Foto: Marius Christensen)
Barsk og tøff som tredørs (Foto: Marius Christensen)
Ford Fiesta har kraftig kileform. (Foto: Marius Christensen)
Ford Fiesta har kraftig kileform. (Foto: Marius Christensen)
Tøffe Ford Fiesta er Europas mestselgende bilmodell (Foto: Marius Christensen)
Tøffe Ford Fiesta er Europas mestselgende bilmodell (Foto: Marius Christensen)
Slik ser den ut inni. Enkel men pen og moderne (Foto: Marius Christensen)
Slik ser den ut inni. Enkel men pen og moderne (Foto: Marius Christensen)
Emblem (Foto: Marius Christensen)
Emblem (Foto: Marius Christensen)
Bagasjerommet. Ikke stort, men helt greit. (Foto: Marius Christensen)
Bagasjerommet. Ikke stort, men helt greit. (Foto: Marius Christensen)
Brooms utsendre likte seg bak dette rattet... (Foto: Marius Christensen)
Brooms utsendre likte seg bak dette rattet... (Foto: Marius Christensen)
Nye Fiesta er ganske tøff bakfra også.  (Foto: Marius Christensen)
Nye Fiesta er ganske tøff bakfra også. (Foto: Marius Christensen)