– Det lille vi har sett av Pia Haraldsen sin kolleksjon holder ikke mål, mener Marinne Jemtegård, som er sjefsredaktør i Vixen.

Provoserte designere

Flere norske designere er provoserte fordi kjendiser som Pia Haraldsen og Daniel Franck, som ikke er designere, får vise fram sine klær. Russedress.no, som lager klær for russen, har også fått visningstid på sesongens Oslo Fashion Week.

– Mange designere har gitt uttrykk for at de ikke ønsker å bli sidestilt med disse såkalte designerne, sier Jemtegård.

Hun mener Oslo Fashion Week bør være en arena der norsk design og norske designtalenter står i fokus - ikke markedsfremstøt og kjendisfrontede butikkolleksjoner.

Media sin feil

Pål Vassbotn, daglig leder for Oslo Fashion Week, er klar over at det vil vekke oppmerksomhet når kjendisene får så stor plass i programmet.

– Vi vet at noen av valgene vi gjør er kontroversielle. Det er en del av gamet, sier Vassbotn.

Han understreker medias rolle.

– Pressen ønsker ikke å gå så faglig til verks. De dekker det som har med kjendiseri og gjøre, sier Vassbotn.

Tøft for norsk design

Det finnes flere suksesshistorier i norsk design. Moods of Norway og Fam Irvoll er norsk design som har fått mye positiv oppmerksomhet i pressen. Men de fleste norske designere har det veldig tøft.

– Det er vanskelig å overleve på design. De fleste designere gjør andre ting ved siden av klesdesign for å få det til å gå rundt, sier Jemtegård.

Hun sier norske designere gjør det de brenner for.

– De har tro på sin kunst og visjon og blir oppgitt når kjendiser tar så mye plass og oppmerksomhet.

– Hårfin balanse

Men er dette bra design? Eller er det bare kjendisgreier?

– Om russedress.no satser på å bruke norske designere og komme med nye kolleksjoner hvert år, så er dette en unik mulighet for nye designere å komme inn å leke. Det kan være et godt medie for å få norsk klesdesign ut blant unge folk, sier Vassbotn.

Marinne Jemtegård tviler.

– Det er en hårfin balanse her. Vi har ikke sett det russedress.no skal levere enda, så det er litt tidlig å uttale seg. Men konseptet klinger rart i mange sine ører, sier hun.

Hun understreker at norsk design får mye god oppmerksomhet hver eneste sesong.

– Det er fullt mulig å fokusere på kvalitet. Vi behøver ikke Se og Hør-grepet, mener Jemtegård.