Når naboen tror du har vunnet i Lotto
...men du slett ikke har brukt en formue. Les mer om brukt Audi A8.
Noen bruktbiler har den egenskapen at de ser ut som de koster mye mer enn de egentlig gjør. En av dem er Audi A8.
En uoppnåelig drømmebil for de aller fleste av oss da den kom på markedet i 1995. Og det skulle gå mange år før bruktbilprisene kom ned på et nivå som gjorde at flere enn de mest velbeslåtte hadde råd til den. Nå derimot - nå får du en veldig fin A8 til prisen av en dårlig utstyrt Golf.
A8 er en av bilene som for alvor løftet Audi opp i premiumskiktet. Et ekte flaggskip - og da den kom en verdig utfordrer til både Mercedes S-klasse og BMW 7-serie som var de uttalte konkurrentene.
Ekte milsluker
Audi gikk grundig til verks da de utviklet A8. Dette er en svært avansert konstruksjon med utstrakt bruk av aluminium. Det gjorde det mulig å holde vekten nede og sikre relativt lettbeinte kjøreegenskaper. Dessuten var dette en image-boost for Audi. De gikk i statuskrigen med en bil som viste at de var langt framme på avanserte, tekniske løsninger.
Bak rattet legger du imdlertid mer merke til komfortnivået som er veldig høyt. Dette er en ekte milsluker. Du sitter godt, er omgitt av et elegant interiør som har tålt tidens tann usedvanlig godt - og støynivået er imponerende lavt. Her kan du kjøre i mange timer uten å bli sliten.
Mer lyst på Audi stasjonsvogn? Her er bruktbiltest av A6
Viktig med quattro
De fleste eksemplarene er svært velutstyrte. Det kan virke som A8 var såpass dyr at de som kjøpte den ny også hadde råd til å krysse av for mye utstyr. Mange av bilene du finner til salgs i Norge er bruktimporterte, det gjelder særlig utgaven med 2,5-liters diesel.
Dette er den klart mest vanlige motoriseringen på første A8. Dessverre ingen feilfri motor, så det er all grunn til å sjekke nøye før du kjøper, servicehistorikk er et must.
Quattro har også mye å si for prisen, avhengig av årsmodell kan det utgjøre så mye som 50 000 kroner.
Stor sjekkliste
I det hele tatt: A8 er en bil du sjekker litt rundt før du kjøper. Her er det viktig med både "riktig" farge og utstyrsnivå. Derfor varierer også prisene mye. En velstelt, sort bil med stilige felger ser utrolig mye bedre (og nyere) ut enn en småbulkete og vinrød utgave som ikke har vært polert siden 1999.
Kvaliteten kan variere mye. Som Brooms bilekspert Benny Christensen sier det: "En fin og god A8 er en drøm, mens en lurvete A8 kan bli et kostbart mareritt".
Hans sjekkliste er ganske rikholdig og inneholder blant annet bremser, .kuler og ledd i forstilling, støtdempere vannpumpe og automatgirkasser - for å nevne noe. i starten var A8 også plaget med elektronikkfeil. En lysende varsellampe trenger absolutt ikke bare være en "bagatell".
Lyst på ny Audi? Her finner du alle biltestene
Smart å styre unna
Prisene starter på under 100 000 kroner for en tidlig årsmodell som gjerne har gått veldig langt. De bilene kan det nok være smart å styre unna.
For 200 000 kroner får du biler fra etter faceliften i 1999 (da fikk den blant annet blanke lister ved øvre del av støtfangerne og nye farger). Kilometerstand gjerne fra 150 000 og oppover. Og her finner du nok også de smarteste kjøpene.
Hva synes Jan Erik om A8?
- Den første A8 var en luksus- og teknologirevolusjon for Audi. Jeg synes den holder seg utrolig bra. Trenger du stor bil, men ikke behøver stasjonsvogn? Da er dette veldig mye luksusbil for penga nå, sier Jan Erik.
Her kan du lese mye mer om A8 i Brooms bruktbilguide: