- Jeg tar ett år til!

Loeb fortsetter i 2011 - Petter uten fabrikksete.

Loeb_ _Ogier
Loeb_ _Ogier

- Han tar et år til, og er fortsatt like sulten på seier, sier Olivier Quesnel, teamsjef for Citroën sitt VM-rallyteam. Han prater selvfølgelig om den seksdoble rallyverdensmesteren Sebastien Loeb.

Det har blitt spekulert i om Loeb var motivert for å fortsette å kjøre i 2011. Det har vært blandede signaler fra den kanten, spesielt med tanke på regelendringene som kommer neste sesong.

Petter Solberg nevnt

Da det ble spekulert i om S2000-biler (firehjulsdrevne biler uten turbo, og derfor langt svakere enn dagens WRC-biler) skulle ta over for WRC-bilene. Da varslet franskmannen at han i tilfelle ville vurdere å legge opp.

Skulle Loeb ha valgt å trekke seg så hadde Citroën trengt en ny førstefører. Petter Solberg har vært nevnt i denne sammenhengen, men nå blir altså døren foreløpig lukket for at Petter kan få en plass på Citroën sitt fabrikksteam.

Skal fortsette å vinne

- I følge kontrakten med Citroën kunne jeg gi meg etter denne sesongen, men min motivasjon og vilje til å vinne er fremdeles like sterk, sier en motivert Loeb.

- Jeg tror Rally-VM neste år blir veldig interessant med innføringen av en ny generasjon biler. Det er selvsagt ingen hemmelighet at vi allerede arbeider iherdig med den nye Citroën DS3, og jeg gleder meg til å se den i konkurranse mot rivalene. I mellomtiden er hovedmålet mitt å kunne ta hjem min syvende verdensmestertittel.

Sébastien Loeb har vært fører for Citroën siden 2001.

Kjepper i hjulene for norske talenter

Like store spekulasjoner har det vært rundt hvem som skal få være andrefører i Citroën-teamet. Franske Sebastien Ogier har kjørt meget fort, og på mange måter detronisert teamets egentlige andrefører Dani Sordo.

Ogier har også vært linket til en mulig overgang til Ford. Nå er det tydelig at det er Sebastien Ogier Citroën skal satse på for fremtiden - og de er nok ekstra tidlig ute med nyheten slik at ingen andre team skal prøve å stjele han vekk.

Kontrakten de tegner med ham er på tre år, og da er desverre Citroën-dørene lukket for norske talenter en god stund fremover - eller så lenge Loeb fortsetter å kjøre.

Nye regler

2011-sesongen av Rally-VM blir kjørt under nye regler der bilene får en 1600 ccm-motor med turbo i stedet for en toliter.

Hemmelige testresultater undertegnede har fått tilgang til avslører at de nye motorene på grunn av større restriktor for mer hester enn dagens - men mindre dreimoment.

Sebastien Loeb er kanskje regjerende verdensmester - men her setter Petter Solberg verdensrekord!