Det dumper stadig nye reklameaviser ned i postkassa med lovnader om lave priser på blant annet elektrovarer. Nå har mange butikker en eller annen sommervri på reklamen sin.

Mens Lefdal Elektromarked har «Elektrofestival», og vil at du skal komme og oppleve deres «rocka sommerutvalg», har Expert blant annet «Sommerfest på PC-er».

Les også: Elkjøp legger seg flat etter TV-tabbe

Besøk TV 2 hjelper degs store Testbase for å se alle våre produkttester.

Elkjøp på sin side reklamerer med at de har varer som er «Til de grader billig».

Men pass på – dette er ikke nødvendigvis varer som er på salg, advarer Forbrukerombudet.

– For at en butikk skal kunne markedsføre at de har satt ned prisen, så skal de ha med en førpris, sier Jan Berg, seniorkonsulent i Forbrukerombudet.

Så før du slår til på noe virker billig, sjekk annonsen nøye. Om det ikke står noe førpris på produktet er det ikke salg.

– Annonserer vi at det er salg, skal det være en reel førpris på produktet. Varen må ha hatt en høyere pris før enn det vi annonserer for. Tommelfingerregelen er at produktet må ha vært i salg i minst seks uker, og at det har blitt solgt et visst antall, sier Philip Straumsheim, kommunikasjonsdirektør i Expert.

– Sammenlign prisene

Forbrukerombudet har over lengre tid observert denne typen annonsering, og oppfordrer kundene til å være våkne.

– Selv om prisene ser lave ut, er det ikke sikkert de er lavest. Vi utfordrer forbrukerne til å sammenligne prisene de forskjellige tilbyderne i markedet har, sier Jan Berg til TV 2 hjelper deg.

Få har prisgaranti

Tidligere var det vanlig at butikker annonserte med «prisgaranti». Dette har blitt mindre vanlig, ettersom Forbrukerombudet nå har strengere krav.

– Skal de ha prisgaranti, må det finnes konkurrerende butikker som har tilsvarende varer til salgs. Vi har også strenge dokumentasjonskrav. Derfor er det nå veldig få som markedsfører seg med prisgaranti, sier Jan Berg i Forbrukerombudet.

Kampanje er ikke salg

TV 2 hjelper deg har ringt til tre av elektrokjedene som i disse dager avholder sommerkampanjer i butikkene sine.

Samtlige understreker at annonsebladene som dukker opp i postkasser landet rundt ikke dreier seg om salgsvarer. Felles for de tre, er også at de er sikre på at kundene deres klarer å skille mellom kampanjepriser og salgspriser.

– Vi har en ny kampanje hver uke, og prøver å lage et gladbudskap i kommunikasjonen vår. Temaet i kampanjen varierer etter årstid og vareutvalget, sier Liv Moskeland, markedssjef i Elkjøp Norge.

– Vi har alltid et stort utvalg av kjente merkevarer til lave priser, men hva vi markedsfører i kampanje varierer gjennom året. Sommeren er en tid hvor det er mange der ute som får feriepenger, og vi legger på ekstra krutt når folk er i kjøpemodus, sier Moskeland til TV 2 hjelper deg.

Elkjøp ønsker imidlertid ikke å kommentere om varene i kampanjen er billigere nå enn før «Til de grader billig-kampanjen» startet.

– Når det gjelder priser tror vi kundene våre er oppegående mennesker. Vi oppfordrer dem til å sjekke prisene, sier Liv Moskeland i Elkjøp til TV 2 hjelper deg.

Heller ikke hos Lefdal er det sikkert at du får en billigere vare nå enn før.

– Prisene settes løpende med mål om å være billigst i markedet. Noen varer kan være billigere enn før, mens andre har den samme prisen, sier administrende direktør i Lefdal, Trond Samuelsen til TV 2 hjelper deg.

Har du fått annonsebladet til Expert som inviterer deg til «Sommerfest på PC-er», betyr ikke dette at PC-en på bildet er billigere nå enn den var for en måned siden.

Philip Straumsheim, kommunikasjonsdirektør for sommerfestverten Expert, sier at sommerfestkampanjen handler om å vise sommerrelaterte produkter.

– I dette tilfellet er det ikke noe salg. Vi føler vi sier til kundene våre «sjekk prisen», ikke at det er et salg.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook! Klikk her.