SUV med sju seter fra 150 000,-

Dette er et av de smarteste bruktkjøpene i denne klassen.

Suzuki XL 7
Suzuki XL 7

Firehjulstrekk, plass til sju og gjerne diesel - den kombinasjonen står høyt på mange ønskeliste. Dessverre forblir den også for mange nettopp på ønskelista. Dette blir nemlig fort veldig dyrt.

Men det finnes unntak. Som denne bilen: Suzuki XL-7 som innfrir hele ønskelista og dessuten begynner å bli en svært oppnåelig bil for mange på bruktmarkedet.

Dette er i praksis en forlenget utgave av forrige generasjon Suzuki Grand Vitara. I starten het den da også Grand Vitara XL-7, men etter hvert ble "fornavnet" droppet.

Smart seteløsning

Der lillebror hadde svært kompakte mål, strekker XL-7 seg til 4,76 m. Det er for eksempel bare fire centimeter konterte enn Volvo XC90.

Det ga Suzuki muligheten til å gjøre dette til en sjuseter. De to bakerste har riktignok begrenset plass, men absolutt ikke mindre enn de fleste andre bilene i denne klassen kan tilby.

Seteløsningen er også smart utformet. Skikkelige fotbrønner gir god beinplass helt bakerst. I tillegg kan baksetet skyves i lengden. Det skorter egentlig mest i bredden - her avslører XL-7 at den er basert på en ganske liten bil.

LES OGSÅ: Husker du denne Suzuki-raringen?

Rimelige varebiler

Alt i alt har du grei plass til fem og mye bagasje - eventuelt sju på kortere turer. Med alle setene i bruk er bagasjeplassen svært begrenset. De to bakerste setene spiser også en del bagasjeplass når de er nedfelt, men det er de absolutt verdt. Det finnes eksemplarer med bare fem seter, de er mindre attraktive - og mer tungsolgte.

Interiørt er dette langt fra eksklusivt. Inne i XL-7 merker du at dette var ment å være en billig bil. Det går på alt fra setetrekk til dashborddesign. Men det er ganske solid bygget og det er også mange praktiske løsninger i interiøret, blant annet en rekke oppbevaringsrom rundt omkring.

Komforten ligger endel tilbake i forhold til de beste konkurrentene og støynivået er generelt høyt. Litt primitivt - men ikke uten sjarm.

På bruktmarkedet starter de rimeligste varebilutgavene på 75 000-80 000 kroner. Da behøver ikke kilometerstanden være helt astronomisk. De eldre XL-7-ene på markedet er fra 2001, de nyeste er 2007-modeller.

LES OGSÅ: Lønner det seg å bygge om varebil til personbil?

Lavgir

Som personbil må du betale fra rundt 150 000 kroner. De rimeligste har gjerne 2,7-liters bensinsekser under panseret. 2-liters diesel på 109 hk er mer kurant motorisering, selv om det kan bli litt snaut på en så stor bil.

Det finnes også en del XL-7-er som er ombygget av Arctic Truck. Designmessig er det svært vellykket, og dette er attraktive biler på bruktmarkedet.

Firehjulstrekksystemet er av den reale typen med lavgir. Det betyr at denne bilen har bedre terrengegenskaper enn de fleste SUV-konkurrentene. Dessuten er den bygget på ramme.

Æresord - dette er en helt ny Suzuki Swift!

Levd harde liv

Biler i denne klassen er gjerne ganske kostbare å holde på veien. Det bør du kunne unngå med XL-7. Suzuki-kvaliteten er jevnt over høy. Brooms bilekspert Benny Christensen kan fortelle at det har vært litt smårusk med dieselmotoren:

Koksing (brent sot/olje) kan være et problem. Dette skyldes en vakuumklokke som ikke regulerer som den skal. Du merker dette på at turbotrykket blir dårligere/forsvinner. EGR (eksosrensesystem) fungerer da heller ikke som det skal.

- Noen biler har levd harde liv med tunge lass og offroadkjøring. Slike biler ville jeg vært litt forsiktig med. Det samme med ombygde varebiler, her ville jeg sjekket hva slags bruk det tidligere har vært snakk om. Og så er det absolutt ikke dumt med et komplett servicehefte på denne bilen heller, sier Benny.

Les mer i Brooms bruktbilguide - klikk her

Suzuki-Grand-Vitara-XL7
Suzuki-Grand-Vitara-XL7

Har du synspunkter på eller erfaringer med XL-7? Da håper vi du bruker kommentarfeltet under: