Norwegian vil bli større enn SAS på langdistanse

Lavprisselskapet Norwegian har planer om å bli større enn SAS på langdistanseruter i løpet av få år.

MORNA, SAS: Administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian vil bli større enn SAS på langdistanseflygninger. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/SCANPIX)
MORNA, SAS: Administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian vil bli større enn SAS på langdistanseflygninger. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/SCANPIX)

Norwegians planer er å skaffe 15 langdistansefly. Selskapets mål er å ha Europas mest moderne flyflåte og samtidig holde kostnadene nede.

Neste sommer

Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier at de første flygingene til Asia og USA starter neste år.

– Sommersesongen neste år er planlagt oppstart, sier Kjos til E24.

Norwegian har i dag 51 fly i drift fordelt på over 200 ruter og rundt 90 destinasjoner. Med dette nettverket etablert i Europa er neste steg å satse interkontinentalt, mener Kjos.

– Hvis vi går inn i langdistanseflyginger, som vi har planer for, vil det bli en betydelig del av vår virksomhet. En normal operasjon på langdistanse vil innebære 15 langdistansefly, det vil si rundt en tredel av hele flåten vår, sier Kjos.

Flere enn Ryanair

Norwegians hovedkonkurrent SAS har i dag elleve langdistansefly. Finnair har samme antall.

Kjos mener det er en forutsetning å ha såpass mange langdistansefly for å kunne utnytte mannskaper optimalt og dermed holde kostnadene lave. I fjor fløy Norwegian rundt 7.500 passasjerer per ansatt. Kjos har som mål å nå opp i 10.000.

– Ryanair er nær det, men så vidt jeg vet er det ingen andre. Et slikt mål viser hvor effektive vi er, sier Kjos. (©NTB)

Mer innhold fra TV 2