Verdens råeste SUV

Ekstrem offroader for vei. I tillegg er den styggrask.

Hissig sak, dette. Store fartsressurser og ekstreme terrengegenskaper i samme pakke. Foto: Qt Services
Hissig sak, dette. Store fartsressurser og ekstreme terrengegenskaper i samme pakke. Foto: Qt Services

Med 300STR Wildcat kan du kjøre fort - sinnssykt fort - i terreng. Bare ikke prøv det mellom vestnorske bakkar og berg!

Med ekte terrengbiler assosierer vi oftest lavgir og differensialsperrer, store hjul og krypkjøring over stein og staur. Stikkordet er kontroll. Både fordi du ikke vil ødelegge kjøretøyet, men også fordi du vil ha en trygg ferd mellom busk og knaus.

Wildcat, derimot, er en rasende, sort monsterloppe som helst vil hoppe fra haug til haug i tresifret hastighet.

Se, en billig Landrover!

Differ og aksler fra Land Rover

Du har kanskje sett den før, kanskje gul, og med litt andre detaljer. Da het den Bowler Wildcat. Entusiastene i Qt Services tok over produksjonen i 2007 og har siden videreutviklet den rasende gaupa og gitt henne enda råere egenskaper.

Det vanvittige kjøretøyet er bygget på en lett rør-ramme-konstruksjon, bruker forsterkede akslinger og differ fra Land Rover Defender, og har et egenutviklet hjuloppheng som skal tåle ekstreme påkjenninger.

Eventyrlig tungkjørt: Test av Land Rover Defender

"Funksjonelt" interiør

Standardutgaven er utstyrt med siste versjon 4-liters V8'er fra Jaguar/Land Rover. Med relativt lett vekt, tilpasset utveksling og 270 hester er bilen mildt sagt sprek og i stand til gå gi sjåføren utrolige opplevelser i terrenget.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Wildcat omtales som verdens mest ekstreme offroader som er godkjent for vei. Bilen er egentlig laget for ørkenløp som Rally Dakar. Foto: Qt Services
Wildcat omtales som verdens mest ekstreme offroader som er godkjent for vei. Bilen er egentlig laget for ørkenløp som Rally Dakar. Foto: Qt Services

Interiøret er at typen hyperenkelt, her er det funksjonalitet og spart vekt som gjelder. Likevel kan du få bilen levert med komfortdetaljer som klimanlegg, blue tooth, iPod-docking og rått stereoanlegg.

Standardversjonen heter altså 300STR, og er tiltenkt dem som også kjører bilen på vei. Modellene 400NSR og 500DKR er løps-utgaver som du gjerne kan krysse Sahara med.

Les Bennys brukbilvurderinger av Land Rover

Sandloppe fra 0-100

Ørkenen er kanskje der bilen trives aller best. Den er nærmest født med sand mellom gummiknastene og flere ganger vært med i Rally Dakar og andre knallharde løp.

300STR gjør 0-100 på 6 sekunder, har en fantastisk hissig lyd og vil garantert bli dagens største head-turner om du tropper opp på golf-klubben med den.

For toseteren kan faktisk leveres med golfbag laget spesielt for bilen. Og mye annet tilbehør. Bare fantasien setter grenser. Dette er småskalaproduksjon hvor custom-tilpasninger er mer regelen enn unntaket.

Finnes den i Norge?

På grunn av både dette og den relativt høye motoreffekten blir den garantert voldsomt dyr å ta inn til Norge. Om du skulle finne på noe slikt.

Men vet du om noen som har Wildcat, vil vi vite det!

Les testen av Land Rover Freelander

Drøm med oss: Hvilken ville du helst ha? Wildcat eller Range Rover Sport supercharged?
Bruk debattfeltet under

Superenkelt interiør. Veltebur og fempunktsseler er standard. Denne tåler å gå rundt! Foto: Qt Services
Superenkelt interiør. Veltebur og fempunktsseler er standard. Denne tåler å gå rundt! Foto: Qt Services