Helt, helt ny Suzuki Swift

Klarer du å se hvilken som er den nye?

Den nye Swift en vil bli mer sofistikert og dynamisk, ifølge produsenten. Foto: Suzuki
Den nye Swift en vil bli mer sofistikert og dynamisk, ifølge produsenten. Foto: Suzuki

Suzuki lanserer ny Swift og lover større plass, bedre dynamikk, økte prestasjoner og forbedret CO2-utslipp.

Dette kan se ut som en ytterst moderat fjesløftning men er faktisk mer enn som så. Bilen skal nemlig få 50 millimeter lenger akselavstand og 90 millimeter plusset på totallengden. Sporvidden øker også, med 10 millimeter foran og 5 bak. Den innvendige plassen skal være betydelig forbedret som følge av strekken bilen har vært gjennom.

Suzuki hevder at den nye Swiften, som er deres mestselgende modell, med dette er blitt en betraktelig mer dynamisk bil, hva nå enn dette måtte bety.

Nostalgi: Husker du Suzuki Carry?

For liten forandring?

Bilen vil bli levert med en ny 1,2-liters bensinmotor som erstatter den utgående 1,3-literen. Den er av såkalt "Dual VVT"-type og yter 92 hestekrefter. CO2-utslippet skal gå ned fra dagens 140g/km til 116g/km i den nye modellen. Forbruket vil ligge på 0,5 l/mil. Bensinmotoren vil også kunne leveres med automatgir.

I tillegg kommer en oppjustert 1,3-liters dieselmotor som skal klare et CO2-utslipp på 109 g/km og et forbruk på 0,41 l/mil.

Endringene er altså såpass store at dette kan kalles en ny bil. Men vil kundene oppfatte det slik?

Si din mening i debattfeltet under

Les Brooms vurdering av den gamle Swift-en i bruktbilguiden

Dagens Swift. Foto: Suzuki
Dagens Swift. Foto: Suzuki