Nå tester vi superbilen!

Broom-Benny har virkelig drømmejobben denne uka: Han tester Mercedes SLS AMG.

Slik ser den ut i u krasjet tilstand. I august kan du se Bennys test av SLS   når Broom er tilbake på TV. (Foto: Kjetil Høye Sviland)
Slik ser den ut i u krasjet tilstand. I august kan du se Bennys test av SLS når Broom er tilbake på TV. (Foto: Kjetil Høye Sviland)

- Vent litt Knut, før vi begynner å prate: Dette MÅ du bare høre!

- vvvvvrrrrrroooooOOOOOOOMMMMMMMMM!!!!!!

- Kult, eller hva?!?!?

Fantastisk motor

Lyden holder på å sprenge høyttaleren på telefonen min og dette burde selvfølgelig vært avspilt i surround på et skikkelig stueanlegg. Men jeg skjønner likevel godt hva Benny mener. I andre enden befinner det seg en bil som høres cirka hundre ganger råere ut enn Ford S-Maxen jeg tester denne uka.

Jeg klager ikke, men det er vel ikke å overdrive å si at Benny har trukket det lengste strået med ganske god margin her. Han er nemlig i gang med å lage TV-test av Mercedes SLS AMG!

- Jeg har fått kjørt den litt nå, og dette er virkelig helt hinsides. En fantastisk motor! Jeg har sans for både M-sakene til BMW og bokserne til Porsche, men det spørs om ikke AMG-gutta er kongene akkurat nå. Det går noe så vanvittig bra - og det høres altså like vanvittig ut.

Som kjøremaskin betraktet er SLS AMG noe av det råeste i verden. 6,3-liters V8 på 571 hk og 650 NM. Det er det heftigste jeg noen gang har kjørt, smiler Benny.

SE BILDENE: Her er cab-utgaven på vintertest

Egenandel på 50 000,-

- Tør du å dra på, da?

- Det er virkelig en utfordring å holde seg i skinnet med denne bilen. Du kan jo trygt si at den ikke er laget for norske fartsgrenser. De første kilometrene var jeg nesten redd for å gi på. Men bilen er overraskende lettkjørt og jeg ble veldig fort vant til den. Bortsett fra draget i motoren, er det mest dårlig oversikt framover og bakover som skiller den fra en helt alminnelig bil.

- Hadde ikke tatt seg så veldig godt ut å krasje denne?

- Nei, det kan du si! Den koster 2,8 millioner i "standardutgave" og testbilen kommer på 3 230 000. Tror egenandelen er på 50 000 kroner, så det skal jeg forsøke å unngå!

Nesten som å kjøre vanlig bil

- Vekker den mye oppsikt, eller?

- Ja, gjett om! I går kjørte jeg forbi en Range Rover Sport, supercharged. Tror ikke han helt fikk med seg hva som kjørte forbi ham først, men han var kjapt etter og opp med mobilkameraet! Utrolig mange som har tatt bilder av den så langt. Og enda er testbilen ganske diskret, i rødt ville den nok virkelig vært en magnet, sier Benny.

- Mercedes har helt klart lagt vekt på å lage en bil som kan kjøres av hvem som helst. Dette er nemlig langt unna de klasisiske italienske superbilene i kjørefølelse. Alt er enkelt og logisk lagt opp. Og hvis du holder seg voldsomt i skinnet med gassfoten, er det nesten som å kjøre en helt vanlig bil. Kanskje er det noen puritanere som synes det er litt kjedelig. Men for de aller fleste kundene er det nok helt riktig tenkt.

LEKKERT FRA BMW: Denne kan du kjøpe om to år

0-200 km/t

- Hva har dere gjort med bilen så langt?

- MYE! Vi har blant annet møtt noen reale bilentusiaster, vi har oppsøkt et historisk sted, vi har kjørt landevei og nå er vi på en flystripe og... Nei, forresten. Kan jo ikke avsløre alt. Dette kommer jo på TV i august, sier Benny.

- Men hva med akselerasjonen, har du fått testet den ennå?

- Nei, det skal vi gjøre senere i dag. Mercedes oppgir den til 3,8 sekunder på 0-100 km/t. Og kanskje enda mer imponerende: 12 sekunder på 0-200 km/t.

Gleder meg!

- 0-200 km/t - det har du vel neppe testet før?

- Nei, erru gær'n - aldri! Men en gang må jo være den første for det også. Gjett om jeg gleder meg til det!

Topp 10 raskeste biler - se oversikten her

Ikke så dårlig stemning på jobben, nei. Broom-fotograf Ditlev
Ikke så dårlig stemning på jobben, nei. Broom-fotograf Ditlev