VWs nye status-SUV klar for Norge

Større, lettere og med lavere forbruk. Se hvor mye den skal koste.

VW Touareg oppslag
VW Touareg oppslag

Volkswagen debuterte i SUV-segmentet med første Touareg tilbake i 2003. Bilen ble utviklet side-om-side med Porsche Panamera og skulle sammen med supersedanen Phaeton vise at VW også kunne selge biler i premiumsegmentet.

Phaeton ble et skikkelig mageplask, men Touareg har klart seg bra, i alle fall i starten.

Nå er den her i andre generasjon, Norgespremieren skjer i disse dager og prisene er nå klare: Fra 829 570 kroner.

Innvendig revolusjon

Der forgjengeren neppe tiltrakk seg mange kunder på grunn av utseendet, har den nye gode forutsetninger for å klare nettopp det. De litt tunge og uformelige linjene er nå erstattet av et mye skarpere og mer sporty totalinntrykk. Bilen har blitt både litt lenger og lavere.

Den nye VW-fronten har naturligvis også funnet veien til Touareg og skaper familielikhet til resten av modellutvalget.

Innvendig har Touareg ifølge produsenten selv gjennomgått en stille revolusjon. Setene er blitt mer komfortable og baksetepassasjerene har fått enda bedre beinplass. Det siste var et lite ankepunkt mot forjengeren.

Brukt Touareg til under 350 000 kroner - les mer her

VW-Touareg-interior
VW-Touareg-interior

Samtlige med firehjulstrekk

Utstyrlisten er omfattende med både avansert sikkerhetsutstyr og veldig mye tilbehør å velge mellom.

I Norge er V6 TDI-motoren på 3,0 liter og 240 Hk den mest populære motoriseringen. I tillegg leverer Volkswagen en 4,2 l V8 TDI dieselmotor på hele 340 hk. Samtlige versjoner av den nye Volkswagen Touareg har firehjulstrekk og en åttetrinns tiptronic automatgirkasse som standard.

Norges mest kjøpte SUV - les mer her

Mindre motorer?

De nye common rail-motorene, sammen med ny girkasse, lavere vekt og start-stopp system med regenerativ bremsing som standard, gjør at V6 TDI har et forbruk ned mot 0,7 liter per mil. Utslippet er redusert fra 244 gram pr km til 195 gram pr. kilometer. Imponerende for en såpass stor bil.

Vi forventer også mindre motorer etter hvert, noe som selvfølgelig vil være gode nyheter for prisene.

Også med hybrid

Touareg kommer med to ulike systemer for firehjulstrekk. Alle modeller vil ha permanent firehjulstrekk med Torsen differensial og en klatreevne på 31 grader. 3,0 240 hk TDI motoren kan også bestilles med en “OFF-ROAD pakke” som inkluderer en robust fordelingskasse med høy og lav serie, samt senter- og bak differensialer. Med denne løsningen har den nye Touareg en klatreevne inntil 45 grader.

Helt nytt er at VW nå tilbyr hybridversjon med V6 TSI bensinmotor i kombinasjon med en elektromotor. Hybridløsningen har en samlet ytelse på hele 380 Hk. Hybridversjon er på plass i Norge fra august.

Teknisk knockout - les hybrid-duellen her

Dette er modellene som er klare for salg i Norge:

V6 TDI 3,0 240 hk diesel 8 trinns Tiptronic 829.570,-

V6 TDI offroad 3,0 240 hk diesel 8 trinns Tiptronic 866.890,-

V8 TDI 4,2 340 hk diesel 8 trinns Tiptronic 1.340.590,-

V6 Hybrid 3,0 380 hk 8 trinns Tiptronic 1.317.290,-

VW-Touareg-bakfra
VW-Touareg-bakfra

BMW X5 er en av de argeste konkurrentene. Les testen her