Dette er vinneren i mai

Kjempemåned for Volvo V70 - men førsteplassen klarer den ikke.

Volvo V70 1,6 DRIVè (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Volvo V70 1,6 DRIVè (Foto: Fred Magne Skillebæk)

Volvo har presset V70 prisene kraftig ned takket være mer utslippsvennlige motorer - og det har bilkjøperne virkelig fått øynene opp for.

I mai tar V70 andreplassen på topp 20-lista over de mest solgte bilmodellene i Norge. Det viser den rykende ferske statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Bare VW Golf selger mer enn Volvoen.

Med startpris på 338 900 kroner er V70 plutselig tilgjengelig for helt nye kundegrupper. Og mange har benyttet seg av sjansen til å få en stor Volvo til "lavpris".

Les mer om den her: Prisbombe fra Volvo

Svært godt mottatt

- Dette er vi selvfølgelig svært fornøyde med. V70 er virkelig i siget nå og markedsandel på fire prosent på denne modellene alene er sterkt, sier informasjonsdirektør Tore Løvig i Volvo Norge.

- De prisgunstige DRIVe-modellene våre har blitt svært godt mottatt. På V70 henter vi nok en god del kunder fra konkurrerende merker. De har oppdaget at de nå får en stor, romslig og ikke minst sikker Volvo til en helt annen pris enn tidligere. 60 prosent av V70 kontraktene så langt i år er på DRIVe-modeller.

Blir imponert

- Men de må nøye seg med liten motor?

- Noen sier sikkert at den burde hatt mer motor, men de aller fleste som kjører V70 med 1,6-liters dieselen blir imponert. Den holder for de fleste, mener Løvig.

Det er ikke bare V70 som gjør det bra for Volvo. Med samlet markedsandel så langt i år på 7,9 prosent er det bra trøkk også på andre modeller.

XC60 i duell mot Mazda CX-7 - les mer her

Gammel suksess

- Ja, og det er svært gledelig for oss. V70 er spydspissen, men vi selger også godt av XC60 og ikke minst V50/S40-rangen, sier Løvig.

- Er du overrasket over at en såpass gammel bil som V50 gjør det så bra?

- V50 har fått ny vind i seilene takket være ny motorteknologi og gunstige priser. Den har også vært fornyet mye underveis og henger etter min mening svært godt med i forhold til konkurrentene. Her er andelen DRIVe på hele 96 prosent, sier Løvig.

LES OGSÅ: Her er testen av V50 med 2-liters diesel

Qashqai-suksess

2010, VW Golf BlueMotion (Foto: Benny Christensen)
2010, VW Golf BlueMotion (Foto: Benny Christensen)

Men selv om V70 har en nesten historisk god måned, klarer den ikke å rokke ved førsteplassen på salgsstatistikken. Den er - nær sagt som vanlig - okkupert av VW Golf. Golf har så til de grader festet grepet på norske bilkjøpere og solgte 559 eksemplarer i mai, det gir en markedsandel på 5,6 prosent.

På tredjeplass finner vi en modell som gjør det svært bra etter nylig facelift, nemlig Nissan Qashqai. Nissan er ikke akkurat bortskjemt med tredjeplasser på salgstatistikkene, men salg på 381 eksemplarer og markedsandel på 3,9 prosent sikrer det.

Opp 33,4 prosent

Volkswagen Passat holder koken på fjerdeplass (334 eksemplarer), mens Ford Mondeo (290) presser seg inn én bil foran Toyota Avensis (289).

Blant veldig mange sterke plusstall i mai er det bare tre modeller som må tåle redusert salg sammenlignet med samme måned i fjor. Det er Ford Focus (minus 8,3 prosent), Toyota Avensis som faller 22,9 prosent og Skoda Octavia som har minus 23,3 prosent.

Til sammen endte salget på 9896 eksemplarer. Det er en økning på 33,4 prosent sammenlignet med mai 2009. Så langt i år ligger salget 48,8 prosent over fjoråret:

Testen av Norges mest solgte bil finner du her

Her er lista over de 20 mest solgte bilmodellene i mai:

modellfordelt-mai
modellfordelt-mai

Alle tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Hvis du skulle kjøpt nybil nå - hva hadde du kjøpt? Fortell i kommentarfeltet under: