- Dette er byråkrati-Norge på sitt aller verste

Geir har skrudd bil i 36 år - tvinges til å gi seg. Les alle kommentarene:

LANG FARTSTID: ? Etter å ha skrudd bil i 36 år kan jeg ikke forstå at jeg blir noen bedre mekaniker av å ta fagbrev, sier Geir Bårli. Foto: Per Stokkebryn, rb.no/ANB
LANG FARTSTID: ? Etter å ha skrudd bil i 36 år kan jeg ikke forstå at jeg blir noen bedre mekaniker av å ta fagbrev, sier Geir Bårli. Foto: Per Stokkebryn, rb.no/ANB

Tidligere i uka fortalte vi om Geir Bårli på Årnes som har vært bilmekaniker i 36 år og drevet eget verksted i 23 av dem. Nå ser det imidlertid mørkt ut for fortsettelsen. Vegdirektoratet krever nemlig nå at Geir må ta fagbrev - og all erfaringen hans hjelper ingenting. Uten fagbrev, må han legge ned verkstedet og melde seg arbeidsledig.

Dette har skapt stor debatt her på broom.no. Innleggene har haglet inn - nesten uten unntak med støtte til Geir. Og det setter hovedpersonen stor pris på.

- Ja, støtten har virkelig varmet. For meg er det også utrolig viktig at det blir fokus på dette. Måten byråkratene herjer med oss i bilbransjen på har gått over alle støvleskaft. Det er nesten ikke mulig å drive et lite verksted. Noen må snart sette ned foten her, mener Geir.

- Det mest urimelige med dette er at de innfører regler med tilbakevirkende kraft. Da jeg begynte med dette var valget fagbrev og fem års praksis eller ti års praksis uten å ta fagbrev. jeg valgte det siste, egentlig ganske tilfeldig. Men nå gjør de altså om på reglene - etter så mange år. Forstå det den som kan!

- Jeg jobbet først mange år i Oslo, og startet så for meg selv for 23 år siden, med to tomme hender. Jeg har skapt arbeidsplasser og lært opp veldig mange bilmekanikere gjennom disse årene, ingen av "mine" har strøket. Det er jeg stolt av. , sier Geir.

- Har du hørt noe fra Vegdirektoratet?

- Ikke et pip. Det skuffer meg, men det overrasker meg vel strengt tatt ikke, avslutter Geir Bårli.

For å lese det første intervjuet med Geir - klikk her

Broom-leserne har altså sterke meninger om dette. Under kan du lese alle kommentarene som er kommet inn til nå:

Volvomannen

Detta e no for gale altso. Folk må no ha litt sunn fornuft vel. Ein so har jobba med detta i 36 år ska vel kunna gjera ein god job utn å få eit brev i posten! Dei so ska handheva reglane i dag e alt for firkanta. Eg meina at dessa reglane burde gjeldt for dei so tar utdanningo si i dag, ikkje for dei so gjorde da for snart 40 år sio.

camry-racing

ta her e nå bære tul!! sunn fornuft, de e nåkå den norske stat ikkje har...

bare tull dette

idiot regler. Mannen er sikkert 10x bedre til å skru (grunnet erfaring) enn en unggutt som nettopp har såvidt bestått fagprøven. la han holde på.

Slikt blir det bare mer og mer av i Norge, og det liker jeg ikke

Arne

Det er nå helt høl i huet. Jeg har hatt bilen min på et merkeverksted som kun har mekanikere med fagbrev. De klarte ikke å finne ut at det var vannpumpa som gjorde at bilen min kjørte seg varm etter at temp måleren var defekt. Men det fant en ufaglært mekaniker med 10 års erfaring ut bare ved å snakke med meg på telefonen.

Er en grunn til at vegdirektoratet kalles satans vegvesen på folkemunnen......

R.Jensen

Svendebrev er bare spild af tid i dette tilfelde.Man lærer sig at være reservedelsudskifter frem for mekaniker i dag.Desuden bruger man i skoleren mere tid foran pc end i motorrummet! Der burde klart findes overgangsregler for dem som allerede driver eget firma,så de slipper for dette galskab!Jeg vi til hver en tid foretrekke at gå til en mand med 36 års yrkeserfaring end en nyuddannet mand som knap har lært sig at koble till bosch computeren for at læse fejlkoder !! Jeg er selv mekaniker og haft eget værksted.Har mødt mange folk i tidens løb som valgte at bruge autoriserede værksteder,for så at miste eksempelvis 10.000,-kr. på fejldiagnoser og originale dele som fra starten ikke fejlede noget som helst - for så at komme til mig og få bilen fixet for 2-3000,- og finde ud at den fejlede noget helt andet end det som man havde oplyst !! Så meget for skole og faglig kompetense i dag !

Daniel

I denne saken støtter jeg vegdirektoratet. At man skal ha fagbrev for å kunne drive eget verksted er et tegn på kvalitetssikring og et skritt for å bli ISO-sertifisert.

Og Arne, vegdirektoratet og statens vegvesen er ikke det samme.

Terje1

Trodde det var noe i grunnloven om at en lov ikke skal ha tilbakevirkende kraft.....

Start et firma til i samme lokaler med en annen spesialitet som ikke trenger fagbrev.

Er redd dette er noen nye EU regler som nesten bare Norge bryr seg om, som vanlig.

Daniel - er det bare personer med fagbrev som kan bil. For lenge siden måtte du ha

handelsskole for å drive butikk. Dette er borte, nå kan hvilken som helst sopp sjalte med

millionene før de går konk...

Motorfinn

Eg er einig med alle utanom Daniel.

Erlend

Jeg syns det er litt dumt å tvinges til fagbrev etter han har drevet med dette i en så lang tid... Blir ikke en bedre mekaniker av å ta fagbrevet... Kjenner flere folk som ikke har fagbrev,men som har over 20år bak seg som bilmekaniker som kan bil bedre enn flere som har fagbrev og kansje drevet med bil i 5-10år ... La han fortsette! Er veidirektoratet i tvil så gi han en bil som trenger service så finner dem sikkert fort ut at han der var ikke så dårlig alikavel

H

Dette blir bare dumt og det at Daniel synes det er bra er helt merkelig

Tor

Dette høyrdes rart ut.

Vår stedfortreder på verkstedet har 37 års praksis uten fagbrev, men han ble godkjent av Vegvesenet p.g.a. lang erfaring.

Dette må du ta videre!!!

Store gubben

Da va sikkert Daniel so sa at han måtte gje seg. Da e sikkert han so e vegdirektoratmannjen!

Tom Ståle Engebretsen

Pass på alle rødgrønne i dette landet. Slik er altså praksis med system uten menneskelighet.

Vegdirektoratet forvalter loven, og den kommer fra regjeringen. VÅKN OPP det norsk folk. Er det sånn vi vil ha det? Tror Bårlis renomme gjennom lang fartstid burde holde til å mekke bil.

Regjeringen er en pest og plage for folk.

lille meg

snart må man ha egent fagbrev for å gå på trygd også...

amry

Dette er byråkrati-Norge på sitt aller værste !!!! Denne karen går utvilsomt "utenpå" flere fagbrev !!!

mr. Saab

Eg har tenkt å ta fagbrev i yrket arbeidsledig, har no gått på skule for det i fem år, og skal opp til svenneprøve no neste veke.

Er forresten enig med alle bortsett frå Daniel. Det må vera han som har laga reglane, eller skal handheva dei, ingen andre ville sagt noko sånt!

Sjekk fakta

Daniel sjekk fakta før du snakker! Vegdirektoratet er en del av Statens Vegvesen og er en av undergrenene under navnet Statens Vegvesen.

"Statens vegvesen er en norsk, statlig etat med ansvar for bygging og vedlikehold av riksveier og fylkesveier og tilsyn med kjøretøyer og trafikanter. Etaten består av Vegdirektoratet, 5 regionveikontorer (offisielt kalt regionvegkontorer) og 30 distriktskontorer" <-- Kilde Wikipedia.

For øvrig er jeg som alle andre enige med alle andre enn Daniel!

Snowfox

Byråkratisk tullball .. og er ikke gjennomtenkt i det hele tatt .. vegdirektoretet og biltilsynet viser oss i bilbransjen nok en gang at de ikke evner å vise skjønn ..! Jeg gidder ikke ergre meg men trekker bare oppgitt på skuldrene over håpløs arroganse .. og lite smidighet fra de som skal kvalitets sikre våre bilverksteder .. og trafikk kultur ..istedefor å være inkluderende og samarbeide så er de eskluderende og håpløse regelryttere som ikke gagner våre bilverksteder som ønsker å opprettholde arbeidsplasser ..! Jeg må bare smile av slik makt arroganse ..! .:0)

Saabern

Typisk norsk, tre regler ned over hode på næringsdrivende og sette trygge arbeidsplasser i fare.

Burde innføres kompetansekrav til byrokrater da ville vi forhåpentligvis bli kvitt alle som ikke kan utføre nødvendig skjønn.

Erik

Hei Norge. Den norske stat kunne, uten problemer, lupet reglen slik at personer med den slags erfaring Geir har kunne fortsatt livet ut. En ting vi, nordmenn, må innse er at vi lever i et byråkrativelde. Og hvorfor det? Jo fordi vi har mange mennesker i dette land som er utrolig flinke til og lage regler. De simpelthen elsker regler. Og der hvor nye regler kommer fra EU så møtes de bare velkommen. Uten at noen i statsapparate hvis tegn til inntresse og i vare noens rettigheter. Det vil si at mennesker med opparbeidet erfaring unslipper slike feller disse byråkratene lager. Det hele er tragisk. Og så har vi personer som Daniel som tror at fagbrev og ISO sertifikt er redningen. Har utrolig dårlig erfaring med merkeverksteder da disse er svindyre og utrolig lite efektive. Mange av de kaller jeg proffe svindlere. Bruker jeg verksted ser jeg alltid etter versteder som Geir driver. Har 50 års erfaring så jeg skulle vel ha lært noe på den tiden, men i dagens Norge er vel jeg bare en avlags gammel tulling.

svgu

Geir mell deg arbeidsledig og begynn og jobb svart så får du jo vrid lit penger ut av noen byrokrater

Gunnar

Lignende endringer er ofte utført av flere tilsyn, blant annet luftfartstilsynet utren at det er gitt tilbakevirkende kraft. De som har hatt godkjenning fra før har beholdt den videre etter den såkalte bestefarsregelen, noe som er som er svært vanlig i slike saker, også i utlandet. Her derimot er det byråkrati på det verste.

Adis

...Og Daniel! Din smarthet er kjedeligheten selv, interessantheten i deg er like tung som en fjær i kraftig vind. Dine kommentarer er deg, og du er en direkte og faktisk refleksjon av det frihetsdrepende maskineriet, et speilbilde av 196 år utvikling av produktet til Fedrene på Eidsvoll som har evolvert fra en svane, til et udyr! -Ovenforstående er byråkrati

Adis

..vanskelig å forstå, mye å sette seg i, Ola og Kari må bli russ og ta noen år med juss

sverre

dette er jo relativt idiotisk av staten sin side. erfaring teller mer en et idiotisk ark i dette tilfelle.

desuten medfører denne loven en person som blir arbeidsledig og må gå på NAV. hva tjener staten på dette?

sverre Adis*

så sant så sant:D

richard

syns dette er urimelig. men når han har skrudd så lenge som han så tar han jo fagbrevet lett. men uansett så er det urimelig.

Kenneth

Før ble vi født med ski på bena og eventyrlyst , snart blir vi født med ISO-sertifisering og Norges Lover i en chip i rompa

Annonymus

Det var en gang en mann som laget bøker og faginnhold...slik at noen kunne ta fagrbrev i et yrkesfag...han laget så gar også oppgavene som også ble benyttet til eksamen og fagprøven...og han jobbet for strenge krav som medførte ha man måtte ha fagbrev...men en ting så han ikke vitsen med...det var å sitte å besvare oppgavene han selv hadde laget..Årsaken var nok at han kjente fasiten...og reglene han hadde kjempet for..Det var ikke bilmekaniker han var, men dog et eksempel på yrkesforbud.

Meg Basta

Saabern:

Hadde vi gitt krav om kompetansekrav til alle byråkrater, så hadde vi ikke lenger hatt byråkrater :)

Store gubben

Den nye regelen burde kun vore for dei so tar utdanninga si ette at regelen blei vedteken!

Ditta e no so gale altso, desse styringsmaktene burde skammem seg!

Terje1

Meg Basta har et veldig godt poeng her... men "guttene" sørger nok for hverandre :(

Mekker'n

Helt utrulig sak. Stå på Geir!!!

Er det forresten noen som klarer å se hvilken bil det er han står over motorrommet på?

Store gubben

Da lurte eg og på, da e no ein gammal ein, kan da vere ein Saab?

Han so såve om natto

Eller kva tykkjer dykk mr. saab?

mr. Saab

Trur kje de nei.

Lars

Dette er jo typisk norsk...

Greit man skal ha fagbrev, men en som har skrudd bil i 36 år.. kan tingene sine og burde fått dispenasjon for dette..

Men er nok en enkel sak for vedkommende å ta fagbrevet..

LES OGSÅ: Se de vanvittige bilreparasjonene

Har du ennå ikke sagt din mening? Da kan du gjøre det i kommentarfeltet under: