Denne skal koste mindre enn du tror
Polo GTI er en vinner på kombinasjonen pris og ytelser.
Volkswagen har hatt mange bra GTI-modeller - men de har sannelig også gjort sitt for å vanne ut dette begrepet. Vi tenker med gru tilbake på slappe Golf-versjoner som aldri burde hatt disse tre bokstavene på bakluka. Og heller ikke Polo har holdt sin sti helt ren.
Men nå kommer det en ny Polo GTI som absolutt lover bra. Og det til en pris vi skal mange år tilbake til, for å finne tilsvarende forhold mellom kroner og ytelse.
6,9 sekunder
Polo har nemlig fått VWs nye 1,4-liters bensinmotor som både har turbo og kompressor. Den yter 180 hestekrefter og det er nok til å feie den lille hissigproppen fra 0 til 100 km/t på 6,9 sekunder. Med DSG-girkasse på plass, starter prisene på 343 600 kroner.
Standardutrustningen er ikke akkurat gedigen, men du kan fint klare deg med den. Og da har du altså en splitter ny og ekte GTI til under 350 000 kroner.
LES OGSÅ: Klarer denne å slå GTI?
GTI-ruter
Du trenger ikke å ruinere deg på bensinstasjonene heller. Snittforbruket er oppgitt til 0,59 liter/mil. Men alle som har eid en GTI vet at det fort kan bli mye høyere hvis du faller for fristelsen til å kjøre litt "aktivt".
Hva får du så for pengene hvis du kjøper Polo GTI? 7-trinns DSG er som sagt "inkludert i prisen", det samme er blant annet sentrallås og elektriske vinduer. Sportssetene er trukket med klassiske GTI-ruter, hvis du da ikke foretrekker skinn.
Bli med Broom-redaksjonen på tur i råskinnet ingen kjøper
Kommer i august
Og gir deg først i kast med ekstrautstyrlista er det mye som kan krysses av for. Blant annet bi-xenon frontlykter, LED- kjørelys og panorama soltak. Polo GTI kommer standard med 17-tommers lettmetallfelger.
De første bilene er i Norge i august
LES OGSÅ: 34 år med moro - alt om Golf GTI
Hva er din favoritt-GTI? Fortell i kommentarfeltet under: