Mini-test: Mercedes-Benz E 200 CGI Cabriolet

Nye E-klasse er en av de mest imponerende cabrioletene vi har kjørt. Les testen:

Mercedes 5 oppslag
Mercedes 5 oppslag

Etter en god pause gjør Mercedes E-klasse comeback som cabriolet igjen. Dette er - i alle fall foreløpig - sistemann ut i den nye E-klasse familien. Vår tetstbil heter E200 CGi, har en 1,8-liter på 184 hk og koster deg fra 574 000 kroner. Perfekt bil til fine sommerdager - eller? Det skal vi finne ut av nå.

Det mange cabrioleter sliter litt med er at karosseriet blir mykt på grunn av at man kapper av taket. De som ikke blir myke, er gjerne stivet opp med så mange kilo stål at de får vekten til et lokomotiv.

I tillegg er stofftak-cabrioleter kjent for å gi en mer støyende billisme - særlig på regnværsdager - enn biler med ståltak.

Så spørsmåler er da om disse fallgruvene rammer stofftak-cabrioleten Mercedes-Benz E 200 CGI - for hvor mye skal du egentlig tåle bare for å ha muligheten til å kjøre med taket nede?

(Saken fortsetter under bildet)

Mervedes 2
Mervedes 2

Kompakt glede

Det første man legger merke til, ehhh..., det andre man legger merke til med denne bilen (etter å ha tatt innover seg det eksklusive utseendet) er at den føles utrolig kompakt.

At taket er kappet av er ikke en forringelse, men en forøkelse av konseptet Mercedes-Benz E-klasse.

Under kjøring er det bare bittesmå antydninger til vridninger i chassiset, noe som betyr at avstivningene fungerer perfekt.

(Saken fortsetter under bildet)

Mercedes 4
Mercedes 4

Stoffmisbruker

Det er en evig debatt mellom stofftak og ståltak - når det gjelder cabrioleter. Denne bilen går nesten mot trenden ved at den velger stoff i stedet for stål (spesielt rart siden Mercedes-Benz har flere utmerkede ståltak-cabrioleter i sin portefølje.)

Men frykt ikke. Dette er det beste stofftaket denne biljournalisten har opplevd på noen cabriolet, i tett konkurranse med Audi A5 cab. Så skal det også nevnes at det er nesten 2,5 centimeter tykt.

Du får nært inntill den samme følelsen som med ståltak, men med den ekstra gleden ved at dette er en "ekte" cab - i stedet for stålsøsknene som er mer cabriolet-hybrider.

Taket av for A5 - her er testen av A5 cabriolet

(Saken fortsetter under bildet)

Mercedes 3
Mercedes 3

Skiftende forhold østafjells

Den ekstra gleden gjenspeiler seg også i at stofftaket nedfeldt tar mindre plass. Det betyr at du har igjen 300 liters bagasjeplass selv med vind i håret.

Regner det, kan du pakke 90 liter ekstra.

At stofftaket tar mindre plass gjør også at designet blir heldigere enn ståltak-cabene som gjerne blir litt klumpete. Det betyr også at A-stolpene ikke behøver å trekkes like langt bakover, noe som gjør at du får en mye sterkere følelse av å kjøre åpen bil.

På dager med skiftende forhold østafjells, kan du felle taket opp og ned i inntil 40 km/t, og prosessen tar akkurat 20 sekunder.

Men selv om det duskregner og er ufyselig så kan du kjøre åpent. I hvert fall hvis du krysser av for Aircap og Airscarf.

Aircap er en vinddeflektor på oversiden av frontruta, og det er den klassiske nettingdeflektoren bak setene.

Airscarf er varmluft som blåses ut fra nakkestøttene og gir deg akkurat den oppvarmingen du trenger når sommeren er typisk norsk.

LES OGSÅ: I denne er det varmt året rundt

(Saken fortsetter under bildet)

Mercedes 1
Mercedes 1

Kvass motor

Kjøreegenskapene er meget bra. Følelsen som sjåfør er akkurat passe sportslie og passe luksuriøs. Og motoren i denne CGI 200 - den er en real overraskelse.

For sjelden har en motor på skarve 1,8 liter fungert bedre i en såpass tung bil - den veier hele 1685 kilo.

Den drar så kontant fra lave turtall at du skulle tro det dreide seg om en kompressor i stedet for turbo.

Med kjøreegenskapene, plassen, komforten, og det meget gode stofftaket, så er dette en cabriolet til helårsbruk.

Du skal ha litt pææng´ på bok, eventuelt være villig til å klaske til med et skikkelig banklån for å ha råd til denne vogna, men da gir den deg til gjengjeld en vanvittig bra cabrioletfølelse.

Med denne kan du imponere elskeren/elskerinna, og kjøre til jobb og hytte - hele året!

LES OGSÅ: Dette må du vite før du kjøper cabriolet