Toyota ikke lenger på topp
Et annet bilmerke har kjørt ifra. Gjetter du hvem det er?
I fjor hadde Toyota førsteplassen, men i år gir BMW gass og legger seg i tet som verdens mest verdifulle bilmerke.
Det er merkevareekspertene hos amerikanske Milward Brown som står for kåringen. De har nylig publisert sin årlige liste over verdens mest verdifulle merkenavn, skriver Teknikens Värld
Stort fall for Toyota
Aller mest bemerkelsesverdig er at verdien av Toyota har tapt seg hele 27 prosent det siste året. I dag er verdens største bilprodusent verdsatt til 21,77 milliarder dollar, som tilsvarer ca 128 milliarder kroner. En av årsakene til Toyotas store fall kan forklares med turbulensen rundt de mange tilbakekallingene det siste året. Særlig på det amerikanske markedet har dette medført tregere salg, ifølge Teknikens Värld.
Lexus tilbakekalt - livsfarlig sikkerhetsfeil
Feilen finnes på norsk Land cruiser også
BMW har også falt siden i fjor - det har de fleste bilmerkene - men tyskeren falt bare ni prosent og er i dag verdt 21,82 milliarder dollar.
Porsche raste mest
Det tredje sterkeste bilmerket er Honda, som nå er verd 14,3 milliarder dollar. Interessant å merke seg er at det japanske merket bare har falt to prosent siden i fjor - og har altså klart seg ganske bra, tross tøft økonomisk klima.
Nettopp den globale lavkonjunkturen får skylden for at mange av bilmerkene har tapt verdi det siste året. Av merkene på ti-på-topp-listen har Porsche fått den hardeste medfarten, med en nedgang på hele 31 prosent. Porsche gikk på en skikkelig smell i forsøket på å kjøre VW - og endte i stedet selv med å bli oppkjøpt, nettopp av VW.
Les om Per som har hatt 27 Porscher
Seks ganger større enn BMW
Gjennomsnittlig har bilprodusentene falt 15 prosent i verdi siden i fjor, men noen merker har gjort finanskrise og global pengetørke til skamme og bykset kraftig frem. Av de ti beste, er det Volkswagen som har den største fremgangen med pluss 20 prosent. Like bak finner vi Ford som er opp 19 prosent.
Sjekk ut alle BMW-testene i vårt arkiv
Ved vurderingen av merkenes verdi har økonomene hos Milward Brown tatt i betraktning foretakenes finansielle styrke i tillegg til verdien av selve merkenavnet.
Slett ikke bare bilprodusenter er vurdert. Listen viser verdien av alle de mektigste selskapene i verden. Om du trodde verdens mest verdifulle bilprodusent var stor - virkelig stor - må du tro om igjen. Hvem som er størst - og verd 100 milliarder dollar mer enn BMW? Jo, Google - hvem ellers?
Verdens ti sterkeste bilmerkevarer
1. BMW 21,82mrd $ -9%
2. Toyota 21,77mrd $ -27%
3. Honda 14,3mrd $ -2%
4. Mercedes 13,74mrd $ -11%
5. Porsche 12,10mrd $ -31%
6. Nissan 8,61mrd $ -16%
7. Ford 7,04mrd $ +19%
8. Volkswagen 6,99mrd $ +20%
9. Audi 3,62mrd $ +2%
10. Renault 3,26mrd $ -4%