Denne har naboen garantert ikke maken til

Standard E-klasse ikke stort nok? Sjekk ut Mercedes Binz i stedet!

Laaang limousine fra Mercedes Binz. Mercedes egen 14 cm forlengede E klasse blir stutt i forhold. Foto: Binz limousines
Laaang limousine fra Mercedes Binz. Mercedes egen 14 cm forlengede E klasse blir stutt i forhold. Foto: Binz limousines

Forlengede status-sedaner er i skuddet som aldri før, ikke minst takket være etterspørsel fra nyrike kinesere. Europeiske premium-merker som Audi, BMW og Mercedes strekker biler for harde livet for tiden, men tyske Binz tar en Benz og strekker den enda lenger.

Binz er nemlig et firma som har spesialisert seg på ombygging av Mercedeser.

Mercedes original-E finnes i standard-, og +14 cm lengde. Binz'en er i en annen klasse med +111cm. Med andre ord topp for den som vil markere overfor naboen at "jeg er enda mer nyrik enn deg!".

Beinplass eller seter

I verdens mest folkerike land burde kanskje hver eneste kvadratmeter bildørk-areal fylles med seter, i hvert fall om man spør ansvarlige samfunnsplanleggere. Binz er heldigvis ikke bare ansvarlige, og leverer gjerne bilen som fire-seter med ultrastor beinplass for den rike. Dog kan den også fåes som seks-seter med to bakseterader, eller som såkalt vis-a-vis limousine med de fire baksetene vendt mot hverandre.

Bilen, som er hele 598 centimeter lang, har også to nye dører midt på for å gjøre det lettere å klyve ombord.

Den nye konstruksjonen krever en rekke ombygginger, ikke minst på grunn av de to midtstolpene som erstatter den oprinnelige B-stolpen.

Les om Mercedes som bruktbil og nybil

Høy vekt gir økt forbruk

Modellen fåes med tre motoralternativer: E 250 CDI Blueefficiency (!), E 350 CGI Blueefficiency (!) og E 500. Motorene er de samme som i standard-utgaven, men forbruket øker betydelig, til henholdsvis 0,75, 1,0 og 1,15 liter/mil på blandet kjøring. Binz er altså likevel frimodig og bruker Mercedes sin miljøbetegnelse på de to svakest motoriserte.

Forbruksøkningen skyldes naturlig nok vektøkning - den letteste utgaven havner på 2,1 tonn etter strekken.

Alt om Mercedes S 400 Hybrid

Binz-brannbil

Alle modeller er elektronisk begrenset til 210 km/t, og fortere ville man kanskje ikke latt sjåføren kjøre bilen uansett.

Binz E-klasse kan også bestilles med ulike grader av pansring og luksusutstyr.

Det tyske ombyggings-firmet har spesialisert seg på å bygge spesialkjøretøy basert på vanlige biler, for eksempel ambulanser, brannbiler - og limousiner. Binz tar oftest utgangspunkt i Mercedes-modeller og alle produktene er godkjent av Mercedes - også denne E-klasse-lang-Binz'en.

Obamas limousin er et skikkelig monster. Les mer her

binz-mercedes 6
binz-mercedes 6