Interaktive Stoltenberg får oppmerksomhet

Statsministerens iPad-bruk er god Norgesreklame, mener Statsministerens kontor.

VENTING: Statsminister Jens Stoltenberg venter på flyplassen i New York mens han sjekker ut sin nye iPad. (Foto: Statsministerens kontor/flickr)
VENTING: Statsminister Jens Stoltenberg venter på flyplassen i New York mens han sjekker ut sin nye iPad. (Foto: Statsministerens kontor/flickr)

De mener statsminister Jens Stoltenbergs USA-besøk førte til den største Norgesreklamen i utlandet siden Lillehammer-OL i 1994.

Årsaken er ikke Stoltenbergs engasjement i diskusjoner om finanskrisen, atomnedrustning eller global oppvarming, men hans aktive bruk av iPad, Twitter og Facebook etter at han ble sittende askefast på grunn av vulkanutbruddet på Island.

– Beste siden OL på Lillehammer

– Jeg kan ikke komme på en mer positiv Norges-sak siden Lillehammer-OL, sier statssekretær Torbjørn Giæver Eriksen ved Statsministerens kontor til Dagens Næringsliv.

Amerikanske medier gjorde et stort poeng ut av at Jens Stoltenberg nærmest styrte Norge fra sin iPad, tvitret seg gjennom Europa og brukte Facebook for å holde kontakten.

Det førte til intervjuer på flere store amerikanske TV-stasjoner som CNN og MSNBC, samt oppmerksomhet fra både nettaviser og papiraviser.

Populær på Facebook

Statsministerens Facebook-gruppe rundet over 60.000 medlemmer mandag kveld, noe som gir ham en 36. plass blant politikere målt i aktiv bruk og antall tilhengere på det sosiale nettverksstedet.

Listen toppes av USAs president Barack Obama. (©NTB)

Mer innhold fra TV 2