Tre små og kjappe

- Bedre liten og kjapp - enn stor og slapp!

Oppslagsbilde
Oppslagsbilde

Slagordet over stammer fra introduksjonen av VW Golf GTI i 1976. Da et helt nytt bilsegment så dagens lys, nemlig de små kjappe.

Midt på 80-tallet hadde dette segmentet kanskje sitt høydepunkt. ”Alle” bilmerker med respekt for seg selv hadde en ”GTI-variant”. Både turbo og 16-ventiler var nytt og hott – det var jappetid og lett og låne penger til å oppfylle bildrømmen. Alle de tøffe (meg selv inkludert...) kjørte ”GTI”!

Siden har nye biltrender kommet og gått.

Vi har i dagens bruktbilrunde tatt en titt for å se hva man kan få av nyere brukt – nettopp i kategorien liten og kjapp.

2007 Mini Cooper S Works. Kr. 319 000

Mini-Cooper-S
Mini-Cooper-S

For å se hele annonsen, klikk her:

Dette er design- og bilretro på sitt aller ypperste. Men det som er litt synd er at bil-smykket Cooper S har forblitt litt u-forløst. Dette er en rendyrket sportsbil, med kjøreegenskaper og ytelser nok til å gjøre skam på biler som koster det mangedobbelte når det gjelder pur kjøreglede.

Men den forbindes ofte med urbane, kule, cafelatte-snobber som har den for designet og imagets skyld, og ikke fordi de verdsetter bilens iboende egenskaper på samme måte som et hardcore bensinhode gjør.

På eksemplaret som vi har funnet er Cooper-S strikken tøyd ytterligere. Dette tror jeg må være det nærmeste man kommer ekte, morsom GTI-følelse.

Les vår test av Mini Cooper-S her:

2008 Toyota Yaris TS TURBO. Kr. 180 000,-

Yaris-TS-Turbo
Yaris-TS-Turbo

For å se hele annonsen, klikk her:

Jo da, den snille, fornuftige” tante-bilen” finnes også i en værsting-utgave. Og vi snakker ikke om kvasi modellen T-sport på 105 hk, som hverken er spesiell fornuftig eller morsom.

Nei, dette er den uvanlige TS Turbo som ble produsert i et svært begrenset opplag. Den leveres kun som tre-dørs og har i utgangspunktet samme 1,5-liter som T-sport. Men med turbo, intercooler, 16-tommers hjul, annet hjuloppheng og annen styling blir dette en ganske annen bil! 955 kilo med bil og 150 hk kan jo ikke bli annet enn morsomt. 0 – 100 km/t går unna på kjappe 7,9 sekunder.

180 000 kroner forlanger selgeren av denne bilen som ser veldig fin ut, og det er absolutt ikke noen u-pris.

Behov for større Toyota? Lest bruktbil-test av Land Cruiser her:

2008 Smart ForTwo Brabus. Kr. 228 800

smart-ForTwo-Brabus
smart-ForTwo-Brabus

For å se hele annonsen, klikk her:

Brabus forbindes ofte med spreke utgaver av Mercedes, men Smart er jo en del av familien, så tuningspesialisten har forbarmet seg over minstemann i flokken også. Ytelsene har blitt skremt opp fra 61 hk til 98 hk.

Ikke nok til å gjøre den til den kjappeste i dette selskapet, men det er definitivt den minste i alle fall. Og med super-kort akselavstand, F-1 giring på rattet og nesten 100 hester i ræva, så er dette utvilsomt en morsom liten tass.

Se hva de gjør med Smart-bilene i Amsterdam: