I åtte timer hver dag prøver bussjåføren Fuwad så godt han kan å unngå humper, dumper og hull i veiene

– Rister i stykker

– Cockpiten her er min arbeidsplass, og det er ganske slitsomt når det er dumper over alt i de norske veiene som er såpass elendige. Uansett om bussene er nye eller gamle går det ikke lang til før de rister i stykker, forteller Fuwad Iftikhar til TV 2 Nyhetene.

Bussjåfør Fuwad Iftikhar forteller at det er slitsomt å kjøre buss på de dårlige veiene. (Foto: TV 2)

På verkstedet til Norgesbuss repareres det busser nesten døgnet rundt, og ifølge teknisk sjef William Theisen hadde mange av reparasjonene vært unødvendige om norske veier hadde hatt bedre kvalitet.

Mercedes lurer på hva som skjer med bussene i Norge

Bussene til Norgesbuss må faktisk repareres så ofte at den tyske produsenten Mercedes lurer på hva i all verden som skjer her i landet.

– Mercedes har jo jevnlig kontroll, og de ser jo bussene våre. De har sagt at de aldri har sett så omfattende og så mye skader under bussene, og de sammenligner da med andre byer rundt omkring i Europa, sier Theisen.

Teknisk sjef i Norgesbuss, William Theisen, fortviler over alle skadene på bussene. (Foto: TV 2)

Dyrere billetter

Også busselskaper i Stavanger og på Hamar sliter med det samme, og forteller i denne utgaven av Teknisk Ukeblad at bussene deres rett og slett rister i filler.

Og siden det ikke er gratis å reparere istykkerristede busser blir det til syvende og sist dyrere billettpriser for passasjerene.

– Det er klart at vi veldig gjerne skulle ønske at vi slapp å få disse skadene her ved at det hadde vært flate veier, sier Theisen.