Sunn Jenteidrett er en informasjonskanal om kosthold og ernæring, idrett og spiseforstyrrelser.

I mars kom kokeboken «Spis smart - en kokebok for unge idrettsutøvere». Boka har enkle oppskrifter, råd og tips om kosthold og ernæring rettet mot unge idrettsutøvere. Bak boka står leder for Sunn Jenteidrett og tidligere håndballspiller, Else-Marthe Sørlie Lybekk og ernæringsfysiolog Ingvill Måkestad Bovim.

Restitusjonstid (hentet fra Sunn Jenteidrett)

Mye trening krever at du gir kroppen tid til å restituere seg. Restitusjonstiden er den tiden kroppen bruker på å hente seg inn igjen etter trening og konkurranse.

Å spise riktig mat til riktig tid, holde kroppen i væskebalanse og å få nok søvn og hvile er avgjørende for hvor godt du restituerer deg mellom øktene.

Vår erfaring er at mange unge idrettsutøvere har noe å hente når det gjelder restitusjon. Har du nettopp flyttet for deg selv, kan matlaging og planlegging av mat og måltider være en utfordring i hverdagen.

Ambassadører

Fire jenter som er ambassadører for prosjektet er Marit Bjørgen - langrenn, Tora Berger - skiskyting, Christina Vuckicevic - friidrett og Mari Fasting - orientering.

Et samarbeidsprosjekt

Sunn Jenteidrett er et samarbeidsprosjekt (2008-2013) mellom Norges Skiforbund, Norges Skiskytterforbund, Norges Orienteringsforbund og Norsk Friidrett med støtte fra Norges Idrettsforbund/ Olympiatoppen og Norsk Tipping.

Sunn Jenteidrett har ulike tiltak og delprosjekter som retter seg mot jenter 13-22 år, trenere, ledere og støtteapparat, foreldre, andre aktører i idretten og media.

Oppskrift på smoothie

Denne smoothien gir deg både karbohydrater og proteiner etter treningsøkta, i tillegg til at den smaker deilig friskt!

Dette trenger du:

2 dl frosne bær (jordbær, bringebær, blåbær)

1 dl vaniljeyoghurt (evt yoghurt naturell)

1 dl eplejuice

1/2 banan

Slik gjør du det:

Alle ingrediensene helles i en blender eller mikser og blandes godt

Se Wenche lage tunfisksalat - hentet fra «Spis smart - en kokebok for unge idrettsutøvere».