Slik bruker du startkabler

Feil bruk kan få svært alvorlige konsekvenser.

Startkabler1 (Foto: Andreas Handeland)
Startkabler1 (Foto: Andreas Handeland)

Sprengkulda har gjort at mange får startproblemer. Dette skyldes som oftest batteriproblemer. NAF utførte for eksempel 9175 oppdrag i perioden 23.12 til 4.1, og hele 46 prosent av disse var batterirelaterte.

Hvis du følger våre tips om hvordan du får vinterklar bil, vil sjansene for at du får behov for starthjelp reduseres dramatisk. Disse tipsene hjelper deg også å unngå blant annet fryste dører.

Kan være livsfarlig

Les også:Hvor mye straff får jeg for å sage ned en fotoboks?

Vet du egentlig hvordan du skal bruke startkabler? Feil bruk kan i verste fall føre til at batteriet eksploderer og forårsaker store skader.

Om man trenger kabler med overspenningsvern er et omdiskutert tema. Mange har tidligere gått ut og sagt at dette er nødvendig på nyere biler på grunn av elektronikken, men ingen kan forklare hvorfor.

Enkelte nyere biler skal ikke få starthjelp med kabler. Hvis du har en ny bil, bør du derfor sjekke instruksjonsboken før du går i gang.

Dag Edvardsen hos NAFs tekniske gruppe, kan imidlertid fortelle oss at magnetfelter kan være skummelt for elektronikken. Kabler som det går strøm gjennom har sterke slike magnetfelter, og kan derfor slå ut følsom elektronikk.

Det aller viktikste man må huske på er likevel det som står i punkt fem i listen under. Koble den sorte kabelen til bilens motorblokk. Enkelte biler har egne punkter for tilkobling av minusklemmen ved bruk av startkabler. Bruk aldri minuspolen på bilen med flatt batteri som kontaktpunkt! Dette er ekstremt viktig, da et tomt batteri kan utvikle knallgass og gnister kan forekomme når kretsen sluttes. Disse kan antenne knallgassen, og føre til alvorlige skader.

1. Skru av tenningen på begge bilene.

2. Koble den røde kabelen til det utladede batteriets plusspol først.

Startkabler2 (Foto: Andreas Handeland)
Startkabler2 (Foto: Andreas Handeland)

3. Sett deretter klemmen på giverbatteriets plusspol.

Starkabler3 (Foto: Andreas Handeland)
Starkabler3 (Foto: Andreas Handeland)

4. Koble den sorte ledningen på giverbatteriets minuspol.

Startkabler4 (Foto: Andreas Handeland)
Startkabler4 (Foto: Andreas Handeland)

5. Koble deretter den andre enden på mottagerbilens motorblokk – så langt unna batteriet som mulig.

Startkabler5 (Foto: Andreas Handeland)
Startkabler5 (Foto: Andreas Handeland)

6. Start motoren i bilen med det friske batteriet.

Vrir-om-tenningen (Foto: Andreas Handeland)
Vrir-om-tenningen (Foto: Andreas Handeland)

7. Det skal nå være mulig å starte bilen med flatt batteri.

7-Begge-bilene (Foto: Andreas Handeland)
7-Begge-bilene (Foto: Andreas Handeland)

8. Løsne klemmen som sitter på motorblokken, og deretter resten i omvendt rekkefølge.

Les også:

Her er de beste firehjulstrekkerne.

Vi har testet Norges 10 mest solgte biler.

Her er bilene leserne vil ha.