Tre tøffe muskelbiler fra USA

I USA har man bygget noen av bilhistoriens råeste biler. Her lar vi deg få møte tre muskuløse!

Lisens: Creative Commons
Lisens: Creative Commons

1) Dodge Charger R/T

Kanskje mest kjent for sin rolle som ”bad-car” i filmen Bullitt, men Dodge Charger R/T var allikevel en av de ultimate muskelbilene. Krysset du av for ”Hemi” på ekstrautstyrslista og betalte 425 dollar mer, fikk du den legendariske 426 Hemi-motoren plassert under det gedigne panseret.

Charger R/T er en typisk muskelbil i det at man tar utgangspunkt i et karosseri fra en "vanlig" bil, og smeller inn en motor som kunne vært drivkraften i en romferge.

Bullitt er nevnt. Der kjørte de slemme denne bilen, mens hovedpersonen spilt av Steve McQueen kjører en Ford Mustang GT. I filmen ser det ut som det er Mustangen som har det prestasjonsmessige overtaket, men det stemmer nok ikke helt. De måtte kjøre med halv gass for at Forden skulle henge på!

Se da vi testet Dodge Viper SRT-10 på bane - klikk her

2) Ford Mustang BOSS 429

Lisens: Creative Commons
Lisens: Creative Commons

Bygget for å tilfredsstille regelverket i NASCAR, men Ford Mustang BOSS 429 ble like mye en legende på veien som på racerbanen.

Det var flere som ble skuffet over ytelsene til denne bilen. Motoren var begrenset, dette på grunn av at bilen ble strupet for å klare avgasskravene. Nå skulle det jo selvfølgelig ikke mye fantasi til for å bytte ut innsug, forgasser, grenrør og eksos, og da ble jo bilen det legenden skulle ha det til. Nemlig 100 hester mer enn standard.

Motoren tar så og si hele motorrommet. Bilen ble bygget av firmaet Kar Kraft for Ford, og det har blitt en av de aller mest ettertraktede muskelbilene fra denne tiden.

Les om da Broom besøkte AMCAR-miljøet i Halden!

3) Chevrolet Corvette L88

Lisens: Creative Commons
Lisens: Creative Commons

Muskelbiler skal ha en viss mystikk rundt seg. Chevrolet Corvette var den første, amerikanske sportsbilen. I de tre årene fra 1967 til og med 1969, kom den i en ”hemmelig” muskelversjon som fikk navnte L88. Bilen var en homologeringsspesial for å gjøre det skarpt på racerbanen, og var ikke tenkt til bruk på veien.

Chevrolet-forhandlerne fikk beskjed om ikke å selge bilen til vanlige kunder. Allikevel var det noen få hundre eksemplarer som havnet ute på veien. Bilen fikk en rekke oppgraderinger, blant annet en big block-motor på 427 kubikktommer. Man holdt de offisielle tallene på effekten nede, men uoffisielt skal bilen ha nærmere 560 hestekrefter – og det rett ut fra butikken! I dag er Chevrolet Corvette C3 L88 en av de mest verdifulle Corvettene man kan eie. Auksjonsrekorden ligger på nærmere 450.000 dollar!

Corvette - for svingende! Les mer her

Tips oss om flere muskelbiler å skrive om i kommentarfeltet!