Hva er best - 4x4 eller kjetting?

Vi har testet hurtigkjetting, AutoSock og Clack & Go mot 4x4.

Illustrasjonsfoto (Foto: Minstemann)
Illustrasjonsfoto (Foto: Minstemann)

Firehjulsdrift er fortsatt ikke standardutstyr på alle biler. Vi har sjekket hvor langt du kommer med hurtigkjetting, AutoSock og Clack & Go.

- Nei, dette går ikke, utbryter oppfinner Bård Løtveit allerede før jeg har sluppet klutsjen. Og han har rett. Dette er ikke en typisk AutoSock-dag.

Men la oss ta det fra starten. All god journalistikk handler om å avlive hypoteser. For det er hypotesene man ikke avliver som er de virkelige scoopene. Og dagens hypotese er altså:

En dyr, tung og forurensende 4x4-bil er overflødig dersom du kommer like langt med tohjusdrift og ett sett billige hurtigkjettinger.

Mannevond motbakke

Høyrespalte
Høyrespalte

Dermed startet vi jakten på en skikkelig mannevond motbakke. Det er imidlertid vanskeligere enn man skulle tro, for med gode vinterdekk og alminnelige kjøreferdigheter, er det faktisk sjelden man klarer å sette seg fast på offentlig landevei.

I hvert fall på kommando.

Da er det nyttig å kjenne en bondemann med eiendommen full av skogsveier og sandtak å boltre seg i. Takk til Øistein Helgerud i Lier!

Tre minusgrader og nysnø

Men selv ikke Helgerud kan trylle fram perfekte snø- og isforhold på kommando. Akkurat det er viktig å ha i mente før vi går videre:

Vinterføre er ikke en tilstand, det er tusen forskjellige tilstander. Fra nysnø via slush til våt is og alt mellom. Og det stiller svært forskjellige krav til dekkene.

Vi hadde denne gang 10 cm nysnø og tre minusgrader. Under snøen var det frossen grusvei. Forholdene kan best sammenliknes med den siste bratte kneika opp til hytta i november.

Og sitter du fast i den kneika, da kan det bli langt å bære ølet (noe som forklarer 4x4-manien i Norge).

Magisk med 4x4

- Dæven, utbryter fotograf Nordlien forundret. For han har med sedvanlig selvsikkerhet regissert seg fram til oppslagsbildet:

  • Etter planen skal 4x4-bilen (Skoda Octavia 4x4) komme ca. 2/3-dels vei opp før den står fast.

  • Deretter vil 2x4-bilen (Skoda Yeti 2WD) med forhjulsdrift og piggfridekk kun komme 1/3-dels opp.

  • Til slutt skal vi teste hvor mye lenger Yeti kommer ved hjelp av diverse hurtigkjettinger.

Men nei – grunnen til Nordliens forundring er det imponerende Haldex-systemet i Octaviaen.

Fra stillestående start i bunnen av bakken, med anslått 14-15 graders stigning, klatrer Octaviaen udramatisk og ubesværet til topps. Jeg må faktisk rygge et stykke tilbake for å komme inn i det planlagte bildet!

Hypotesen punkteres

4x4 RULER: Firehjulstrekkeren kjørte rett opp. 2WD kom ikke
  opp, selv om vi testet tre forskjellige typer hurtigkjetting. (Foto:
  Egil Nordlien HM Foto )
4x4 RULER: Firehjulstrekkeren kjørte rett opp. 2WD kom ikke opp, selv om vi testet tre forskjellige typer hurtigkjetting. (Foto: Egil Nordlien HM Foto )

Deretter er det duket for Skodas 2WD i Yeti. Og for å være ærlig - jeg hadde faktisk trodd at den velkjørede Yetien skulle gjøre det langt bedre.

Men etter bare noen meter opp i bakken er det bom stopp. Og deretter utånder og dør scoopet mitt – altså hypotesen – på ca. fem sekunder. For:

Verken hurtigkjetting, snøsokk eller den spesielle kjettingløsningen fra NAF butikk er i nærheten av å tukte 4x4.

De to kjettingløsningene vi tester hjelper riktignok et stykke på vei – og de er antagelig i de flest reelle hyttekneiker tilstrekkelig til at du vil komme opp.

Men AutoSock hadde en dårlig dag. På akkurat dette føret var de faktisk et lite hakk dårligere enn gode vinterdekk alene. (Det betyr imidlertid ikke at vi slakter snøsokken. Les vurderingen av de enkelte produktene – og et intervju med AutoSock-oppfinner Bård Løtveit).

Tre typer hurtighkjetting - les testene under

Det finnes i praksis tre forskjellige typer hjelpemidler på markedet: Hurtigkjetting, AutoSock og Clack & Go.

Som du vil se, passer de til forskjellige mennesker og formål, for alle de tre variantene har både fordeler og ulemper.

Men NB!!! Uansett hva du velger, er det to punkter vi ikke kan sette nok utropstegn bak:

  • Sørg for at du får tak i riktig størrelse.

  • Øve på å montere minst en gang først.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Biltema
Biltema

Hurtigkjetting Biltema til 199 kroner

Såkalt "hurtigkjetting" er antagelig det mest kjøpte hjelpemiddelet i dag. Årsaken er at det ser effektivt ut, er lett tilgjengelig hos de fleste bilrekvisitaforretninger, og dessuten er forholdsvis rimelig.


Les hele testen

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

AutoSock
AutoSock

AutoSock fra ca 700 kroner

Norskoppfunnede AutoSock er langt på vei et genialt produkt. Det er laget i tekstil, og kan best beskrives som en blanding av skifeller og badehette – tilpasset bilhjul.


Les hele testen

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Clack-&-Go
Clack-&-Go

Clack & Go til 2500 kroner

Dette er en videreutviklet og svært avansert hurtigkjetting. Og den koster.


Les hele testen