Sexy norsk skiboks-suksess

Skiguard er skiboksenes Rolls-Royce. Her får du vite hemmeligheten bak suksessen!

Skiguard boks 2
Skiguard boks 2

- Å få boksen til å kle bilen, det har vært grunnleggende i vår filosofi, sier Lasse Westlund.

Han har vært daglig leder i Skiguard i 16 år, og er også firmaets styreformann.

Den norske skiboksprodusenten Skiguard har klart noe så sjeldent som å skape seg et varemerke i premiumsegmentet innenfor skibokser. Innen visse kretser er dette den eneste skiboksen som får lov til å krone taket av bilen, eller gjerne SUV-en.

40 millioner

Lasse Westlund er daglig leder og styreleder i hos skiboksprodusenten Skiguard. Her forteller han litt om bakgrunnen til den norske suksessen.
Lasse Westlund er daglig leder og styreleder i hos skiboksprodusenten Skiguard. Her forteller han litt om bakgrunnen til den norske suksessen.

Skiguard sysselsetter 30 personer, selger rundt 7000 skibokser i året, og omsetter for 40 millioner kroner. De har ikke bare fått en standing innenfor skibokser, de har også blitt en økonomisk suksess. Nå vil vi i Broom finne ut litt om hvorfor og hvordan!

- Vi var tidlig ute med skreddersøm av skibokser. Vi satset på design og kvalitet, og har bevisst lagt oss i det øvre sjiktet i markedet. Det har vært en suksess, forteller Lasse.

Design i sentrum

Skiguard ble startet opp i 1987, av to gründere. I 1990 var det Thor Holm Plastvarefabrikk i Sigdal som tok over produksjonen, og de kjøpte ut gründerne i 1993.

En av Skiguards største suksesser er modellen 850. Den kom for 15 år siden, og er fortsatt utrolig populær.

- Vi satt oss faktisk ned og tenkte hvordan bilen ville se ut i morgen, og ville lage skibokser til disse bilene. Der gjettet vi riktig på mange punkter.

- En Skiguard-boks kjennetegnes ved at den ligger lavt oppå taket, med kanaler til skistativet. Den har også en buet underdel, slik at den skal passe karosseriformen perfekt.

Men det er ikke bare design som har vært nøkkelen til den norske suksessen, det har også vært målrettet jobbing mot markedet.

Premiumsegmentet

- Vi var veldig aktive mot bilimportørene, og da spesielt premiummerker som BMW, Audi, Mercedes-Benz, og Volvo. Det resulterte i en del gode samarbeidsavtaler som har blitt veldig viktige for oss.

Skiguard har jobbet seg opp til å bli den omsetningsmessige markedslederen for skibokser i Norge. Men de hviler ikke på laurbærene, og har nye produkter og ideer i ermet for å beholde den plassen.

- Det nye nå er innendørs belysning med fjernkontroll, og for de store SUV-ene er det elektrisk åpning. Ellers kommer vi til å fortsette å ha vårt fokus rettet mot kvalitet, og mot god design. For mottoet er at skiboksen skal passe bilen, og der er Skiguard etter vår mening aller best.