– Reklame skal gjenkjennes som reklame, slår forbrukerombud Bjørn Erik Thon fast. Barn og unges blogger er ett av temaene forbrukerpolitiet skal se nærmere på det kommende året.

Privat

Unge gutter og jenter blogger i stadig større grad, og bloggerne skriver på en privat måte der de deler sine tanker og meninger om mangt og mye. Også produkter får ris og ros, men rosen er ikke alltid fortjent, skal vi tro forbrukerombudet.

– Det er mye produktomtale, og den omtalen er nok ikke alltid objektiv. Det er eksempler på at det er gitt penger og produkter for at en skal skrive pent om produktet, sier Thon som retter en advarende pekefinger mot trenden. Urimelig påvirkning, kjøpepress og skjult markedsføring, er temaer ombudet vil ha fokus på når det gjelder blogger.

Nøyaktig hvordan det vil foregå, og om ombudet kommer til å finlese alle bloggene, er imidlertid ikke klart.

– Dette prosjektet er helt i startfasen, sier Thon. Han forteller at de blant annet har vært i kontakt med en av de norske bloggleverandørene for å få på plass et samarbeide om kjøreregler, som skal hindre produktplassering.

Ikke stolt

Thon mener at både bloggeren og produsenten eller den som tilbyr produkt og penger til unge bloggere, kan være helt fornøyd med innsatsen.

– Hvis du betaler for redaksjonell plass, vil i hvertfall den som skriver ha noe å skamme seg over, sier forbrukerombudet.

– Jeg synes heller ikke den som jobber på den måten fra næringsdrivendes side har mye å være stolt over, slår han fast.

Trendsettere

Ombudet ser en klar forskjell på dagens bloggere som skryter av produktet, og trendsettere som fikk gratis klær og produkter for å markedsføre det i sitt miljø tidligere.

– Det å kle opp trendsetterne, er noe det det har vært snakket mer om, enn det som har vært tilfellet. Dessuten når du mange flere gjennom en blogg. Hvis en i klassen din på videregående hadde gått med kule klær, ville det kanskje nådd 50-100 stykker. Med en blogg når du mange tusen, sier Thon.

Ingen krav

Forbrukerombudet har også sett på Facebook og andre sosiale medier, men ser ikke på markedsføring gjennom meldinger i statusfeltet som like problematisk.

– Da er det nok riktigere å se på bloggen. Vi må forsøke å regulere på høyest mulig nivå, sier Thon som til tross for det økte fokuset, ikke kommer til å sende varsler om store pengekrav til bloggere på gutte- og jenteværelsene.

– Vi begynner ikke dette med å snakke om sanksjoner. Det er ikke vårt hovedvirkemiddel, slår han bastant fast.