Sommeren fikk ikke den starten Celine Skillingsås hadde håpet på. I slutten av juni dro 28-åringen til Auster frisørsalong på Brynsenteret i Oslo for å klippe seg før hun skulle ut på ferie.

Les også: Han ville bare farge håret

Les også: Fikk blodig foster i egget

Celine sa til frisøren at hun ville prøve en kortere frisyre enn tidligere, men resultatet hun endte opp med var helt annet enn forventet.

Håret knakk av

Den 29. juni bestilte Celine frisørtime, men frisøren klippet håret litt for kort og krøllene hun ville ha bort forsvant ikke. Derfor anbefalte frisørene på Auster henne å komme tilbake et par dager senere for en antipermanentbehandling.

Celine hadde gjennomført slike behandlinger tidligere uten at håret tok skade av det, og da hun dro tilbake til salongen var håret hennes friskt og sterkt nok til å ta den kjemiske behandlingen.

– Håret var helt fint, og jeg fikk ingen advarsler mot at håret mitt kunne ta skade av en slik behandling, sier 28-åringen.

før (Foto: Privat)

Den 6. juli, etter å ha tatt antipermanenten frisørene anbefalte henne, dro hun tilbake til salongen for å vise hva som har skjedd.

– Rett etter behandlingen merket jeg at håret mitt var veldig tørt. Da jeg dro fingrene gjennom håret begynte det å knekke av ca. 3 mm over hårrøttene, sier Celine til TV 2 hjelper deg.

Da hun viste håret til frisørene som hadde utført behandlingen, ble de ifølge Celine overrasket over resultatet.

– De hadde aldri opplevd at noe slikt hadde skjedd, sier Celine.

Den 28. juli, nesten en måned etter det første frisørbesøket, bestemmer Celine seg, etter anbefaling fra salongen, å barbere bort alt det ødelagte håret og starte på nytt.

Har du opplevd noe lignende? Tips oss!

Får gratis hårpleie

Siden barberingen har Celine måtte bruke caps på jobb, og ferien som hun hadde planlagt gikk i vasken, mener Celine.

– Håret er viktig for meg, da det knakk av ble jeg helt oppgitt. Ferien min ble fullstendig ødelagt på grunn av det. Jeg ville ikke vise meg på byen eller blant folk. Når meg måtte dra i butikken hadde jeg på meg caps. Det var veldig frustrerende for meg, og jeg ble lei meg og deppa. Det var ingen ønskesituasjon å havne i, sier Celine.

Som erstatning og plaster på såret, har Auster, som har en rekke salonger i Oslo, samt en egen frisørskole, tilbudt Celine gratis hårbehandling til håret har vokst ut, parykk og produkter for å bedre hårkvaliteten, samt refundert utleggene hun hadde i forbindelse med de første behandlingene.

– Det skulle bare mangle, hvis jeg ikke har gått til Auster i første om gang så hadde ikke dette skjedd, da hadde jeg sluppet å bruke så mye tid på håret mitt og blitt frustrert og deprimert, sier Celine.

Verdien av erstatningen Auster har tilbydd Celine ligger et sted mellom 15000–20000 kroner, opplyser frisørkjeden.

ny (Foto: Privat)

Et mysterium

Daglig leder i frisørkjeden, Helge Auster, sier til TV 2 hjelper deg at han i løpet av sine 30 år bransjen aldri har opplevd at noe lignende.

Hvorfor håret til Celine fortsatte å knekke flere dager etter behandlingen, klarer han ikke å finne noe logisk svar på. Om hårtapet skyldes produktet som ble brukt, eller en feil fra frisørens side, vil ikke Auster uttale seg om.

– Jeg har tenkt mye på det, men det blir bare spekulasjoner. Jeg har ikke noe godt svare å komme med, sier Auster til TV 2 hjelper deg.

Auster sier at produktet som ble brukt i håret til Celine var en antipermanent fra produsenten ISO.

Åshild Riise Nilsen, produktkoordinator i Tendenz Hårpleie AS, som er leverandør av produktet i Norge, sier at de aldri har hørt om lignende tilfeller.

– Vi har ikke kjennskap til, eller opplevd, lignende tilfeller, sier hun til TV 2 hjelper deg.

– Få alvorlige feil

Årlig utfører norske frisører flere millioner forskjellige hårbehandlinger på norske hoder og hår, og ifølge Olav Eikemo, direktør i Norske frisør- og velværebedrifter er det kun et fåtall av behandlingene som resulterer i alvorlige feil.

Når slike situasjoner oppstår, er det frisørsalongen som sitter med ansvaret, mener Eikemo.

– I utgangspunktet er det selvsagt bedriften som har ansvaret. Leverandøren har ansvar for at produktet innholdsmessig er i tråd med EUs regelverk og norsk lov, og at det er merket forskriftsmessig med innholdsdeklarasjon og bruksanvisning. Frisørbedriften har ansvaret for å bruke produktet i tråd med denne anvisningen, sier direktøren, og mener at Auster har fulgt «boka» ved å tilby «tort-og-svieerstatning» til Celine.

Ifølge direktøren blir det sjeldent utbetalt penger i slike saker.

– Vi har ikke kjennskap til store erstatningsutbetalinger, stort sett er erstatning begrenset til dekning av faktiske utgifter, og mer symbolske erstatninger for «tort og svie», som gratis klipp, hårkurer, etc., samt andre produkter, sier Eikemo.

Har du dårlige erfaring med hårprodukter eller en frisørsalong? Tips TV 2 hjelper deg.

Se TV 2 hjelper deg hver torsdag kl. 20.30.