Kjører fortsatt fra konkurrentene

BMW X3 biter fortsatt fra seg. Les testen:

BMW X3 snø
BMW X3 snø

BMW X3 var lenge nesten alene i sin lille nisje: Medium-SUV med statusfaktor. Land Rover Freelander forsøkte riktignok å yppe seg litt, men X3 fikk være ganske i fred med kundene i dette segmentet. Nå er det imidlertid helt slutt på idyllen. Volvo XC60, Audi Q5 og Mercedes GLK har alle kommet rullende inn. I tillegg blir den angrepet nedenfra – fra egen familie. Det er ikke tvil om at X1 også kommer til å stjele X3-kunder.

Samtidig begynner X3 å trekke på årene. Den kom allerede i 2003, men har hatt en større facelift og en del småoppgraderinger underveis. Likevel nærmer det seg pensjonsalder. Da spørs det om du ikke må være solid BMW-entusiast for å velge denne framfor alle de nye konkurrentene.

Testbilen er 2,0D med automat. Startpris er 549 100, men med mye ekstrautstyr på plass, koster testbilen voksne 667 190 kroner.

Kjøreglede: 5/6

Kjøreegenskaper er tradisjonelt en av BMWs store styrker, og X3 er ikke noe unntak. Til å være SUV er dette en svært kjøreglad bil. Du merker nødvendigvis litt til den ekstra høyden og ikke minst at vekten er anseelig. Men X3 er i kjent BMW-stil svært velbalansert og gir deg ingen skumle overraskelser. Fjæring og demping tenderer mot sporty, men uten at det går ut over komforten. Det føles solid, eksklusivt og påkostet. Her forsvarer X3 prisen sin!

BMW har fått mye skryt for sitt firehjulstrekk-system. Her er fordelingen av krefter gjort slik at bilen nesten oppleves som en bakhjulstrekker under normal kjøring. Så trer systemet inn og fordeler når det trengs. Ikke noen form for lavgir eller sperrer, men X3 har Hill Descent Control. Det bremser alle fire hjul og sikrer krabbefart når forholdene virkelig blir ille.

Interiør/plass: 5/6

Tysk ordnung råder inne i X3. Solid og oversiktlig, den eneste negative er at det blir i overkant mye svart plast.
Tysk ordnung råder inne i X3. Solid og oversiktlig, den eneste negative er at det blir i overkant mye svart plast.

Alderen merkes blant annet på at det er få kreative krumspring i X3-interiøret. Der mange konkurrenter kan tilby baksete som kan skyves i lengderetningen, må du her nøye deg med en fast løsning. Sittestillingen i baksetet er også ganske bratt. Det hadde hjulpet bra hvis selve ryggen hadde vært justerbar.

Bagasjerommet er middels pluss i klassen. 480 liter med baksetet i bruk. Her er det skiluke og også smart nett som festes oppe i taket. Dette er ekstrautstyr som gjør susen når du virkelig skal ha med mye. Da er det bare å pakke på i høyden.

Det som imidlertid skiller X3-interiøret fra de fleste konkurrentene, er kvalitetsfølelsen. Her gir BMW-en et bunnsolid inntrykk. Materialkvaliteten er høy i alt fra brytere til det tykke, solide rattet (med varme - genialt ekstrautstyr!).

To som ypper seg: Les duellen mellom CR-V og Tiguan her

Motor: 5/6

2-liter diesel er fornuftsvalget på X3 og det skal mye til for å velge noen annen motor enn dette. 163 hk på 1750 kilo tung bil gir ikke racerbil-tendenser. Men motoren er sterk og har kreftene der du trenger dem mest. Dessuten er dette en usedvanlig kultivert sak. Støynivået er svært lavt, selv ved kaldstart på grytidlige vintermorgener.

Stort pluss også til automatkassa. Her er det bare å finne fram klisjeen ”silkemykt”. 0-100 km/t går på under 10 sekunder (det offisielle tallet til BMW er på 9,6) og på blandet kjøring er bensinforbruket 0,67 liter/mil. Imponerende!

Design: 4/6

BMW-X3-frontlykt
BMW-X3-frontlykt

X3 har på mange måter levd litt i skyggen av storebror X5. Det gjelder også på designfronten. Litt buttere, litt mer rotete i linjene. Det hjalp i det minste at BMW etter hvert begynte å lakkere støtfangerne, men noen spesielt elegant bil er dette ikke. Du får litt ”ikke råd til X5, nei”-følelse når du ser den i trafikken.

Testen av X5 finner du her

Til gjengjeld er plassutnyttelsen i det litt kantete karosseriet bra. X3 er en av de bilene som oppleves større inni enn fra utsiden.

Og en liten detalj til som vel strengt tatt er i utkanten av design, men likevel: Lys! Her jobber mange bilprodusenter på spreng med fikse løsninger om dagen. BMW er ikke noe unntak. Når du låser opp bilen, fades front- og baklys gradvis opp. Motsatt vei fades de ned når du låser bilen. Omtrent null praktisk verdi, men det ser utrolig kult ut!

Miljø/økonomi: 4/6

Du kjøper ikke BMW-SUV hvis økonomien er trang. Startprisen på vår testbil er på relativt hyggelige 549 100 kroner, men det blir kjapt dyrere. Prisen ender til slutt på 667 190 kroner. Da er bilen velutstyrt, men ikke på en overdådig måte. En del ting bør du absolutt ta deg råd til - også med tanke på annenhåndsverdien, så det skal hardt gjøres å komme under 600 000,-. Det er ingen myte at BMW tar seg godt betalt for utstyr!

På drivstoffet er den imidlertid sparsommelig. Snittforbruk på 0,67 liter/mil er imponerende på en så stor og tung bil med firehjulstrekk. Co2-tallet er også egnet til å sende mange konkurrenter i skammekroken: 178 gram/km er knallsterkt! Tilsvarende tall for 2-literen med manuell kasse er 172 gram/km. Det forteller litt om hvor langt framme BMW er på både motorteknologi og automatkasser.

De første årene er det ikke grunn til å frykte de helt store reparasjonsutgiftene, men X3 er generelt ikke noen rimelig bil å holde. Dessuten må du regne med et ganske høyt verditap i forhold til de beste og nyere konkurrentene.

Konklusjon: 5/6

BMW-X3-felg
BMW-X3-felg

Snart sju år ute i livsløpet holder X3 seg usedvanlig godt. På kjøreegenskaper og kvalitetsfølelse er den fortsatt helt i tet. Skal du ha det moro bak et SUV-ratt har du kommet til riktig bil! Det skorter litt mer på plass og fleksibilitet. Dessuten blir prisen fort drøy. 667 190 kroner for testbilen er ikke så lett å forsvare. Da er det flere andre biler du bør vurdere nøye før du eventuelt ender på BMW-en.

Bilen for deg hvis:

Du er villig til å bla opp for gode kjøreegenskaper.

Ikke bilen for deg hvis:

Du er opptatt av å ha det nyeste nye.

Hvilken utgave skal du velge?

Fornuftsvalget er helt klart 2-liters dieselen. Samspillet med automatkassa er nesten perfekt og denne bilen kler å ha automat. Dessuten blir den langt mer lettsolgt som bruktbil, kontra et eksemplar med manuell kasse.

Det er også en del annet utstyr som fungerer på denne måten. Navigasjon er en klar fordel når du skal selge bilen videre. Det samme gjelder xenon. Du bør som nevnt regne med å bruke litt i underkant av 100 000 kroner på utstyr. Hvis du bare har råd til helt standard X3, er det nok smart å se seg om etter en annen bil.

Hva med X1 i stedet? Les testen her

BMW-X3-bakfra
BMW-X3-bakfra

Prøv også:



Audi Q5

Audi-Q5-forfra
Audi-Q5-forfra

BMW og Audi følger hverandre til døra i de fleste klasser – inkludert denne. Men det er ikke til å komme fra at Q5 både er og oppleves som en nyere og mer oppdatert bil enn X3. Ved siden av Q5 ser X3 gammel ut. Audien er også mer komfortabel, men X3 har hvassere kjøreegenskaper.

Les testen av Q5 - klikk her



Volvo XC60

Volvo-XC60-08-forfra
Volvo-XC60-08-forfra

XC60 byr på mer plass og et mer moderne design. Fikk en litt dårlig start med motorer som passet det norske avgiftsnivået dårlig, men så gjorde Volvo noe med den saken. XC60 får du også med bare forhjulstrekk. Da sparer du mye penger - men det er flaut å bli stående fast med en bil som denne! Utstyr er dyrt også hos Volvo, men helt på bayersk nivå er det ikke.

Her kan du lese vår test av XC60



VW Tiguan

VW Tiguan er langtfra en ny modell i bilmarkedet, men den selger likevel svært bra - og er attraktiv som bruktbil.
VW Tiguan er langtfra en ny modell i bilmarkedet, men den selger likevel svært bra - og er attraktiv som bruktbil.

Plassforholdene er temmelig like, men Tiguan tar innersvingen på X3 med mange smarte interiørløsninger. Og her får du 170-hesters diesel og mengder med utstyr for X3-pris. Til gjengjeld framstår Tiguan som både enklere og langt mindre eksklusiv.

Tiguan-test finner du her

BMW X3 snø
BMW X3 snø
BMW X3 bakfra
BMW X3 bakfra
BMW X3 frontlykt
BMW X3 frontlykt
Bagasjeplassen er litt over gjennomsnittet for denne bilklassen. Pluss for at det er lett å utnytte.
Bagasjeplassen er litt over gjennomsnittet for denne bilklassen. Pluss for at det er lett å utnytte.
Baksetet duger fint for to voksne, til nød til tre. Smart koppholder i midtarmlenet.
Baksetet duger fint for to voksne, til nød til tre. Smart koppholder i midtarmlenet.
Sjekk den lille knappen nederst til venstre: Varme i rattet! Genialt på kalde vinterdager.
Sjekk den lille knappen nederst til venstre: Varme i rattet! Genialt på kalde vinterdager.
Tysk ordnung råder inne i X3. Solid og oversiktlig, den eneste negative er at det blir i overkant mye svart plast.
Tysk ordnung råder inne i X3. Solid og oversiktlig, den eneste negative er at det blir i overkant mye svart plast.
BMW X3 felg
BMW X3 felg