Fire bruktbiler du har glemt

Velger du en av disse får du mye bil for penga!

Forfra02
Forfra02

Nå skal vi ikke påstå at det nødvendigvis er smart å kjøpe en bruktbil som ”alle” har glemt. Men uten å ta munnen for full, kan jeg lover deg mye bil for lite penger om du sammenlikner med de mest populære merkene.

Ikke behøver kvaliteten å være så dårlig heller. Selv om i alle fall minst en av de fire i dagens runde, ikke er kjent for spesielt høy kvalitet, mens en annen absolutt ikke har utseendet med seg.


2002 Kia Rio LS. Kr. 49 000

Kia-Rio
Kia-Rio

For å se hele annonsen, klikk her:

Kjøper du denne, skal du ikke akkurat regne med trampeklapp fra den lokale råne-gjengen i det du svinger på bensinstasjonen. Navnet ”Rio” er jo for så vidt ganske eksotisk men det eksotiske stopper der. Kjedeligere bil å se på skal du lete lenge etter. Dette er bilen som får en matboks til å se ut som en design-bombe...

Plassen derimot fortjener skryt – Rio gir deg mye plass for pengene. Og den er liksom noe midt i mellom en stasjonsvogn og en kombi. Kjøreegenskapene er ikke helt i toppklasse. Litt ullen styring, litt ramling og romling fra hjul og understell og litt tung å gire. Men den generelle kvaliteten er helt grei. Innvendig er den nesten like kjedelig som utvendig.

Dette er helt klart bilen for deg som trenger et billig og romslig framkomstmiddel, hvor status ikke betyr noe som helst.

Vil du vite mer om brukte Kia, klikk her:


2005 Rover Streetwise. Kr. 84 200

Rover-Streetwise
Rover-Streetwise

For å se hele annonsen, klikk her:

Jeg synes denne Roveren ser tøff ut. Det er samme konsept som flere og flere produsenter etter hvert har kastet seg på. Litt høyere fjæring, og noen kule plastdeksler og vips – du har noe som ser ut som en offroader – uten at det er det. Akkurat det samme som VW har gjort med sine ”Cross-varianter” av blant andre Polo og Golf.

Engelsk bil og kvalitet er to ord som ikke alltid lar seg forene like godt. Og selv om den er aldri så morsom å se på, er jeg redd Stereewise ikke er noe unntak i så måte. Snarere tvert i mot. Dette er en møkkabil... Alt kan ryke, når som helst!

Dette er egentlig en Rover 200 som kom i 1995. Den ble faceliftet og oppgradert og fikk i ”normalutgave” navnet 25 – og med offroad-look altså Streetwise. På størrelse med VW Polo og Ford Fiesta.

Problemet var at Rover prøvde å selge den til Golf-pris. Det gikk dårlig. Dårlig gikk det også med kjøreegenskapene etter at de hevet bilen. Du skal være skikkelig anglofil for i det hele tatt å vudrere denne. Men tøff å se på er den – det er ikke til å komme i fra.

Les testen av Land Rover Freelander her:



1999, VW Lupo. Kr 29 000

VW-Lupo
VW-Lupo

For å se hele annonsen, klikk her:

Joda, det finnes faktisk ”glemte” biler fra den ellers så anerkjente produsenten også. Og bitte lille Lupo er en av dem. VW hadde tenkt at dette skulle bli en skikkelig slager og storselger – rett og slett

Lupo er bare 3,5 meter lang og veier under 1000 kg. Det er sånn cirka passe halvgrei plass i forsetene og to innfelte mini-bakseter, men hadde man behov for normalt baksete, kunne dette bestilles som ekstrautstyr. Uansett, sistnevnte er for barn.

Hvorfor den aldri ble noen hit? Det er nok to hovedgrunner til det. For det første er salget av småbiler her hjemme veldig lavt – vi vil liksom ha stasjonsvogn, vi. Og skal vi først ha en liten bil så må den allikevel være praktisk og romslig. Den andre grunnen er nok prisen. Lupo ble for dyr, og en Polo med dobbelt så stort bagasjerom kostet bare 10 000 kroner mer og gir mye mer følelse av ”bil”.

Men den sjarmerende lille tassen som er overrakende god å kjøre, finnes til salgs fra ca 25 000 kroner og oppover. Er du ute etter en bitteliten, lettparkert sparebøsse er dette slett ikke dumt.

Les alt om brukte VW i vår store bruktbil-guide



2001, Daewoo Tacuma 1,8 SE. Kr 58 500

Deawoo
Deawoo

For å se hele annonsen, klikk her:

Med Renault Scenic, Opel Zafira og Citroën Picasso som de nærmeste konkurrentene, var det slett ikke noe lett segment Daewoo Tacuma ga seg i kast med.

Tacuma har fleksible seteløsninger. Baksetet består av tre separate seter, hvorav midtsetet kan skyves 12 cm i lengderetningen. Ryggen på dette setet danner et bord når det klappes ned. Baksetene kan også løftes ut enkeltvis. Flere praktiske oppbevaringsrom finnes - og hele sju koppholdere – så ingen skal behøve å tørste om bord!

For åvirkelig å friste barnefamiliene kunne den også leveres med Play Station 2 om bord. Det kostet hele 17 000 kroner og må da ha vært vannvittig dyrt, selv om dette var kjempe-hipt i 2001.

Selv om Tacuma var konkurransedyktig på en del områder, så har den et stor draw-back, nemlig utseendet. Ikke engang en mor kan elske noe slikt. Den går helt klart inn på topp 5-lista over de styggeste bilene jeg vet om.

Kvaliteten er slett ikke verst. Men problemet med billigbiler som dette er ofte at tidligere eiere har gitt blaffen i alt vedlikehold. Derfor bør du sjekke at servicer er fulgt opp og at slitedeler er skiftet.

Test av en annen praktisk bil - Opel Zafira - finner du her: