Unik norsk bilsamling selges
Splittes opp og selges enkeltvis. Nå har du sjansen til å skaffe deg en skikkelig godbit.
På et fransk slott finnes det en unik bilsamling. Den norske eieren har rett og slett gått lei og selger hele samlingen som består av 67 biler.
Det er firmaet Hauk Motors i Skien som har fått i oppdrag å selge bilene, på oppdrag for den tidligere eieren av ”Pytt & Panne”-kjeden, Thor Johannessen.
Eksklusive biler
Her er det virkelig noen sjeldne godbiter, slik som Pagani Zonda, Lamborghini Diablo SVR og Jaguar XJ 220 - og to Formel 1-biler, for å nevne noen.
Samlingen består også av hele seks Ferrai Testarossa, men også "vanligere" og mer "folkelige" biler som Alfa Romeo, Fiat 130 coupe og Citroën SM. Til og med Tatra 613 er i samlingen, forteller Vegar Hauk i Hauk Motors.
- Hva er bakgrunnen for at Johannesen selger samlingen?
- Det kan nok være flere årsaker, men jeg tror rett og slett at han har gått litt lei sier Hauk til Broom. Han legger til at samlingen ikke selges som helhet, men oppdelt.
Broom har testet Lamborghini Murcielago SV - se video her
Samlere og privatpersoner
- Hvordan går salget?
- Vi har solgt et tyvetalls biler allerede..Det er vi godt fornøyde med. Det er jo ikke akkurat Passater og Mondeoer dette. Alle bilene er i god stand og registert, så det er bare å vri om nøkkelen og kjøre, forteller Hauk.
Bilene står i Frankrike hvor Johannessen har slott og en vingård.
- Til hvor selges bilene?
- Hele Europa. Til både samlere og privatpersoner, mest til Tyskland og Frankrike, men vi har også levert en Lamborghini til Kongo. En bil har også funnet veien til Norge, forteller han videre. Hauk reiser ned til slottet et par ganger i måneden, bor der, viser fram og leverer solgte biler.
Ikke avgift til Norge
- Har finanskrisen påvirket salget, tror du?
- Nei jeg tror faktisk ikke det, Disse bilene er markedets billigste, og det finnes alltid folk med penger i den gruppen vi her henvender oss til. I forhold til det norske markedet er det jo også svært interessant at flere av bilene er over 30 år. Da blir det ikke avgift og dermed er de svært gunstige å importere.
Den eldste bilen er en Le Zebre fra 1909, mens den nyeste er en Koenigsegg fra 2004, som aldri har vert registrert og er helt ubrukt.
- Den er som ny, og vil oppnå en pris på rundt 7 millioner norske kroner, avslutter den trivelige og travle bilselgeren fra Skien.
For å se annonsene fra Hauk Motors - klikk her: