The Boss er tilbake

Dette er bilen som fikk blodet til å fryse i årene på entusiastene. 40 år senere gjør den comeback!

Ford Mustang – et amerikansk ikon på lik linje med Coca-Cola og Frihetsgudinnen.

Boss 302 var kanskje den mest berømte spesial-Mustangen. Nå, 40 år senere er ”sjefen” endelig tilbake.

Kom i - 69

Den opprinnelige Boss 302 ble produsert i et begrenset antall i årene 1969 og 1970. Den største bragden sto racinglegenden Parnelli Jones for da han vant Trans-Am mesterskapet i 1970 i nettopp en Boss 302.

Noe som betød mye heder og ære både for fører og ikke minst bilen – som ble et racing-ikon.

Se Broom-video av klassisk Boss 302 her:

Det fulgte flere Boss-utgaver etterpå. Både større og sterkere, men allikevel - ingen maktet helt å hamle opp med 302.

Nå er det klart for etterfølgeren – med samme navn. Boss 302R er her. Tallet 302 står for motorstørrelsen i kubikktommer, noe som tilsvarer drøyt 5-liter. Og ”R” står for intet mindre enn racing!

Logoen er også tøff, og lik på ny og gammel bil.
Logoen er også tøff, og lik på ny og gammel bil.

Vi har testet brukt Ford Mustang - les mer her

Kun 50 biler

Noen dusinvare kommer ikke dette til å bli. Kun 50 er planlagt produsert. Og ingen av dem vil kunne la seg registrere for kjøring på offentlig vei. Her er det racing som gjelder.

To utgaver vil bli laget. En "basis" - og en spesialtilpasset regelverket i den nye Grand-Am Tire Sports Car Challenge. Prisen ligger på 129 000 dollar, noe som tilsvarer ca 760 000 kroner - men det er FØR Norske avgifter, som ikke er nådige mot en bil av dette kalibret.

Så gjenstår det å se om denne makter å følge opp suksessen fra 1970. Vi venter i spenning!

Likheten til den 40 år gamle originalen er slående!
Likheten til den 40 år gamle originalen er slående!

En racing legende gjenoppstår, Boss 302
En racing legende gjenoppstår, Boss 302
Likheten til den 40 år gamle originalen er slående!
Likheten til den 40 år gamle originalen er slående!
Boss 302   tøff i trynet så det holder...
Boss 302 tøff i trynet så det holder...
Logoen er også tøff, og lik på ny og gammel bil.
Logoen er også tøff, og lik på ny og gammel bil.
Slik så Boss 302 ut i 1969.
Slik så Boss 302 ut i 1969.
Dette er en 1970 modell av Mustang legenden.
Dette er en 1970 modell av Mustang legenden.
Boss 302 er kjent for å bite godt i fra seg på banen.
Boss 302 er kjent for å bite godt i fra seg på banen.
Boss 302   først i feltet. Vil den nye klare å følge opp?
Boss 302 først i feltet. Vil den nye klare å følge opp?
2001, Ford Focus WRC replica (Foto: Matias Nyhus)
2001, Ford Focus WRC replica (Foto: Matias Nyhus)
2001, Ford Focus WRC replica (Foto: Matias Nyhus)
2001, Ford Focus WRC replica (Foto: Matias Nyhus)
2001, Ford Focus WRC replica (Foto: Matias Nyhus)
2001, Ford Focus WRC replica (Foto: Matias Nyhus)
En Ford Focus litt utenom det vanlige (Foto: Matias Nyhus)
En Ford Focus litt utenom det vanlige (Foto: Matias Nyhus)
2001. Ford Focus WRC replica (Foto: Matias Nyhus)
2001. Ford Focus WRC replica (Foto: Matias Nyhus)
18 tommers Speedline felger (Foto: Matias Nyhus)
18 tommers Speedline felger (Foto: Matias Nyhus)
2001, Ford Focus WRC replica (Foto: Matias Nyhus)
2001, Ford Focus WRC replica (Foto: Matias Nyhus)