Norske bilister kjører for sakte

Alle speedometere viser for mye, men noen er verre enn andre. Se hvilke biler som er verst.

Fartsgrense (Foto: Morten Holm, Scanpix)
Fartsgrense (Foto: Morten Holm, Scanpix)

Bilens speedometer er det eneste instrumentet vanlige mennesker forholder seg til daglig, som garantert viser feil bare på plussiden. Det er lovbestemt.

Våre GPS-baserte målinger viser at biler fra de japanske merkene Subaru, Toyota og Nissan viser 7, 8 og 9 prosent høyere fart enn du virkelig kjører. I enkelte tilfeller er misvisningen hele 12 prosent.

Til sammenlikning viser biler fra Audi, BMW og Mercedes bare 4 og 5 prosent avvik.

I praksis betyr det at når ditt speedometer viser 100 km/t på motorveien, kjører du gjerne ikke mer enn 90 til 92 km/t i de nevnte japanske merkene. Er det rart tyske merker kjører forbi?

Speedometeret regulert av forskrift

Forklaringen er enkel. I kjøretøyforskriftens kapittel 35 står det at et kjøretøys hastighetsmåler skal viser tilnærmet nøyaktig fart, men aldri mindre enn det tillatte. Se også rammesak under til høyre.

Denne logiske nøtten har en helt klar konsekvens: Speedometeret viser per definisjon for høy fart.

Årsaken er at forhold som som forskjell på hjulenes rulleomkrets, som kan variere med hvilke dekk og -dimensjon du har montert, i seg selv vil kunne gi et avvik på speedometeret.

For at bilprodusenten skal sikre seg at kravet til speedometeret oppfylles, er det derfor tvingende nødvendig å bygge inn en sikkerhetsmargin som garanterer at du i nær alle tilfeller kjører for sakte dersom du følger speedometers anvisning.

Avvik
Avvik

Logisk og god grunn?

Spalte
Spalte

Et vanlig menneske forholder seg til en rekke måleinstrumenter daglig, fra badevekten til armbåndsuret og termometere på kjøkkenvekten. Vi er vant til å forholde oss til at disse ikke nødvendigvis er 1000 prosent presise. Til gjengjeld er avviket normalt pluss minus enn gitt verdi – ikke konsekvent feil i en retning?

- Nå er ikke speedometere innen vårt daglige arbeidsområde, men jeg mener det ligger en logisk og god grunn bak dette, sier Hans Arne Frøystein, som er leder for nasjonalt laboratorium ved Justervesenet.

- Speedometeret gir kun en indikasjon på farten, det er et uoffisielt hjelpeverktøy. Formuleringen i direktivet gir deg en sikkerhet for at du ikke ved å følge instrumentet risikerer fatsbot, forklarer Frøystein.

Motsetningen er typiske målenheter som justerer, som vekter og for eksempel bensinpumper. Her har man to kommersielle parter som begge skal vernes like godt. Derfor settes maks tillatt avvik til en verdi med pluss-minus.

Frøystein kan apropos fortelle at fartsmålerappratater som politet bruker, som laser og fotoboks, skal være kontrollmålt slik at de viser korrekt fart. Det er ved anvendelsen av disse målingene man så trekker fra en gitt margin. Se hvem som blir tatt!

Tabellen viser åtte merker. Speedometereavviket er basert på
  Klikks GPS-målinger av flere forskjellige biler fra de forskjellige merkene
  i all hovedsak 2009-modeller.
Tabellen viser åtte merker. Speedometereavviket er basert på Klikks GPS-målinger av flere forskjellige biler fra de forskjellige merkene i all hovedsak 2009-modeller.

Vegvesenet enig: Ingen god situasjon

- Vi er enige i problemstillingen rundt speedometere som viser for lite ikke er en ideell stuasjon, sier Finn Harald Amundsen, som er leder for trafikksikkerhetsseksjonen i Statens vegvesen.

- Det er blant annet derfor vi har satt opp en rekke fartstavler der alle kan sjekke sin fart. Disse har en nøyaktighet på pluss minus 2 km/t.

Amundsen medgir at vevesenet får en rekke henvendelser på fartstavler som viser feil.

- Men vi sender ut folk for å sjekke alle tavler der vi får inn en viss mengde feilmeldinger, og det er sjelden at de faktisk er feil.

I tett trafikk kan det i blant være et problem å avgjøre hvilken bil det er som faktisk måles. Amundsen tipser om at detektorene som ligger i kjørebanen faktisk ligger ganske tett på måletavlen.

- Sjekk det ut en dag du er alene på veien. Avstanden er den samme for alle tavler.

Fotoboksvarsler
Fotoboksvarsler

GPS-fart er bra

Amundsen er også oppmerksom på at stadig flere bruke GPS som hastighetsangiver i bilen, og ser absolutt ikke noe galt i dette.

- Vi planlegger selv blant annet å finne en løsning for å levere våre fartsgrenser på digitalt kartverk nettopp for å en slik løsning.