Telefonselgere fra Haugesund får kjeft av kunder og trues med straff fra Forbrukerombudet

«Gratulerer du har vunnet en boksershorts», sa selgeren. – Da jeg spurte om jeg bandt meg til noe, eller måtte betale noe, sa han kontant nei, forteller Eirik Westergård Hogstad.

Underbukseklubb

Kort tid etter samtalen viser det seg at telefonselgeren ikke hadde snakket sant.

– Jeg fikk et brev der det sto at jeg var meldt inn i en underbukseklubb, sier Eirik.

Annenhver måned vil han få to boksershortser, og må betale 159 kroner pluss porto. I tillegg må han betale nesten 40 kroner for bokseren han hadde vunnet.

– Jeg ble jo forbanna. De hadde jo løyet til meg, sier Eirik til TV 2 hjelper deg

Mange føler seg lurt

I denne ukas TV 2 hjelper deg sending kom det fram at det er mange som føler seg lurt av telefonsalgsselskapet Haugesund TM, som ringte til Eirik.

Både forbrukerombudet og TV 2 hjelper deg har fått flere klager på selskapet. På nettsiden ukjentnummer.no er det flere som uttaler seg negativt om selskapet.

– Mange av brukerne mener at Haugesund TM driver en form for svindel, sier Jonas Bjørnstad som driver nettsiden.

Varsler straff

– Vi har konstatert at Haugesund TM har brukt salgsmetoder som er i strid med loven, sier seksjonssjef Frode Elton Haug i forbrukerombudet.

– Vi varsler nå selskapet om at vi vil fatte et vedtak der vi bruker sanksjoner. Det kan være overtredelsesgebyr eller tvangsmulkt, sier Elton Haug til TV 2 hjelper deg.

Vil rydder opp

Ledelsen i Haugesund TM vil ikke la seg intervjue av TV 2 hjelper deg. I en e-post skriver de:

«Vi har solgt flere titalls tusen produkter og hatt hundre tusenvis av oppringninger. En selger kan ha kontakt med flere hundre potensielle kunder i løpet av en arbeidsdag og mange faktorer kan spille inn om en selger gjør feil eller ikke. Det er ikke ønskelig, men feil kan oppstå. Det er ytterst beklagelig at personer mener de skal ha mottatt varer de ikke har bestilt, og vi ønsker å rette opp i dette.»

De skriver også at de foreløpig har innført skriftlig bekreftelse av alle avtaler, slik forbrukerombudet krevde i tv-reportasjen:

«Når vi ble informert om Forbrukerombudets innsigelser på vår tolkning angående bruk av skriftlig bekreftelser, ble følgende tiltak iverksatt: 1. Vår kontrakt ble sendt inn til forbrukerombudet til vurdering. 2. Skriftlige bekreftelser ble iverksatt. Haugesund TM avventer Forbrukerombudets vurdering, og vil selvsagt rette seg etter deres anmodninger/pålegg.»

Se TV 2 hjelper deg hver torsdag kl. 20.30