Jarl Idar har taxi med 400 hestekrefter

... og attpåtil er den snill mot miljøet. Les mer her:

Drosjeeier
Drosjeeier

Lexus 450h heter vidunderet. Det er en diger bil med 400 hestekrefter og firehjulstrekk, men den bruker kun 0.63 liter på mila og da snakker vi faktisk om bykjøring, skriver ranablad.no

Dette blir mulig hvis man tenker miljø og forbruk samt går nye veier i taxinæringen. Derfor kan den stolte eieren nå skue ned på sin splitter nye hybridbil som er klar til å la taksameteret rulle. Dette er den første Lexus' som er levert til Nordland som drosje.

Nå er ikke Jarl Idar Johnsen nybegynner i taxibransjen og da heller ikke med hybridbiler. Siden 2007 har han kjørt Toyota Prius og erfaringene var så gode at han ville fortsette med dette da det var på tide med bilbytte.

Sparer penger

– Det er tre ting som kjennetegner en hybridbil. Den er veldig snill med miljøet, den er utrolig billig i drift og den er billig i innkjøp, sier drosjeeieren til Rana Blad.

Avgiftene på denne typen biler blir mye lavere enn på en vanlig bil og dermed slipper den mye billigere gjennom nåløyet. Priusen som jeg har kjørt siden 2007 klokket jeg akkurat 156.000 kilometer på da jeg leverte den inn. På den tiden har jeg opplevd bilen som god og kjøre samt at jeg har spart miljøet for mye. Jeg har også halvert drivstofforbruket og det merkes på kassa, sier Johnsen.

Bedre arbeidshverdag

En annen ting Johnsen har merket seg er at hans daglige arbeidsmiljø er blitt bedre. Det er mindre eksos bak bilen og det har også kundene merket seg.

– En hybridbil har to motorer. En bensinmotor og en elektromotor. Hvis du kjører i byen og holder deg under femti kilometer i timen så vil kun elektromotoren brukes. Det samme skjer hvis du stopper i et lyskryss eller står i kø. Da blir plutselig bilen helt stille og hvis man tenker på hvor mye eksos som slippes ut ved tomgangskjøring så er dette et stort pluss for alle. Som taxisjåfør så legger man mye bagasje bak i bilen og da står som regel eksosen opp og man puster dette inn. Gjennom årenes løp tør jeg ikke tenke på hvor mye dette er blitt. Dette er det nå helt slutt med for min del og det er deilig. En annen ting er at bilen er helt stille og det har kundene bitt seg merke i. Folk spør om bilen bare ruller, men jeg sier til dem at motoren går. Dette har skapt mange fornøyelige episoder, ler han.

Ny hybrid

For Johnsen er det nå blitt en helt annen arbeidsplass og da han skulle bytte bil måtte det bare bli en ny hybrid.

Denne gangen en Lexus 450 H og som den første i Nordland kunne han onsdag ta bilen ut på sin første arbeidstur.

– Denne bilen har firehjulsdrift og derfor har den to elektromotorer. En som driver bakhjulene og en som driver forhjulene. Prinsippet er det samme som alle andre hybridbiler, men denne er større. Denne typen biler er kommet for å bli og derfor er det ingen tvil om at vi vil se en eksplosiv økning av slike biler som dette i årene som kommer. Vi sparer penger på drivstoff og miljøet spares for en mengde unødvendige utslipp. Da blir valget lett, sier Johnsen.

Hva sier så forhandleren? Finn det ut på ranablad.no