Framtidsbilen som allerede er her

Du avgjør hva som blir tiårets bil. Vi har valgt 20 kandidater - og presenterer én hver dag. Klikk her for å stemme:

PS prius salgstall
PS prius salgstall

La oss ta det første først. Toyota Prius er ikke en spesielt miljøvennlig bil. Den er laget på samme miljøuvennlige måte som andre biler, med de samme energikrevende prosessene, og med de samme materialene.

Den er like tung, ja til og med tyngre enn andre biler (lav vekt er en forutsetning for å kunne lage en miljøvennlig bil, da lavere vekt betyr mindre energibruk), og den bruker ikke spesielt lite drivstoff i forhold til ulempene hybridteknologien medfører - nemlig de tunge batteriene.

Plug-In neste

Så hvis det står så ille til, hvorfor er da Toyota Prius nominert til tittelen 10-årets bil? Jo, det er fordi det den representerer av teknologi for framtiden.

Toyota er den første store bilfabrikanten som bruker mye penger på et miljøkonsept, og kjører løpet ut - til tross for at de tapte store penger på første modell. Hybridteknologien har fordeler, spesielt når den får en Plug-In-mulighet, det vil si at du kan lade batteriene i stikkontakten.

Det er neste steg i hybridutviklingen, men det hadde aldri kommet dit hadde det ikke vært fordi Toyota var så sta at de ikke ga seg med Prius.

Representerer fremtiden

Hvor viktig Toyota Prius har vært for å definere denne typen bil, ser man lett på nye Honda Insight. Den er en blåkopi av Prius (riktignok med enklere teknologi, og høyere forbruk/utslipp), som utseendemessig har fått samme "miljøbueprofil" som Prius.

Toyota Prius er en bra familiebil med forholdsvis lavt utslipp, men det er som skrevet ikke det som nominerer den på listen.

Om ti år, når Broom skal kåre 10-årets bil for biler produsert fra 2010 til 2020, kommer nok en stor del av kandidatene til å dele mange av Toyota Prius sine løsninger. Og det er mildt sagt verdt en plass blant de nominerte!

Les mer om Toyota Prius her!