Nesten-sportsbil for hele familien
Du avgjør hva som blir tiårets bil. Vi har valgt 20 kandidater - og presenterer èn hver dag. Klikk her for å stemme:
Slukøret har han kjørt sin fargerike entusiastbil til den "grå" bilbutikken. Der har han kommet inn, sett bort på det morsomste av det grå, men sett videre. Videre på den med de praktiske løsningene, den største plassen, den med oppbevaringsrommene og de fleksible seteløsningene, den med alle dørene og passasjerplassene - den med det store bagasjerommet...
Han har tenkt at en del av livet er over, i det han har spurt om hvor mye han kan få i innbytte for entusiastbilen, hvis han velger den grå familieekspressen.
Hjem har han duvet og kjørt i den grå ballsalen av en bil, og tenkt en vemodig tanke på mangel av kjøreegenskaper og følelse. Hjemme har kona stått med alle barna. Og selv om han er glad i dem alle sammen, så har han også i dette øyeblikket tenkt at det ikke var helt dette som var planen - i dét ungene hopper inn i bilen med softis og gjørmete gummistøvler.
Revolusjon!
Men så kom Ford S-Max. Så stor er altså forandringen. Den virile og fruktbare familiefaren har ikke lenger noe å frykte. En Ford S-Max blir riktignok aldri en toseters sportsbil, men det er det en del andre biler som ikke blir heller (inkludert noen toseters sportsbiler.) Men Ford S-Max er allikevel noe så sjeldent som en kjøreglad familieekspress (les: MPV), og det - det gjør at den fortjener en plass blant 10-årets biler!
Les testen på S-Max - klikk her:
Ford er arbeiderklassens BMW - i hvert fall når det gjelder kjøreegenskaper. De har lenge vært enere blant de "vanlige" bilmerkene, når det gjelder kjøreglede og egenskaper. Da de fikk designeren Martin Smith ombord, ble de også meget sterke innenfor dette feltet.
Godt i førersetet
Smith lanserte uttrykket Kinetic design, eller bevegelsesdesign. Det handler om linjeføring som får et stillestående legeme til å se ut som om det beveger seg. Ford S-Max var den første produksjonsbilen fra Ford som fikk dette designspråket, noe som ble meget vellykket.
Det betyr at både kjøreegenskaper og design ble satt i høysete, og da er det godt å sitte i førersetet. En familieracer som både ser kul ut, og er morsom å kjøre.
Skal du ha et bevis på hvor stor denne revolusjonen er, bør du kjøre Ford Galaxy og Ford S-Max mot hverandre. Det er den grå, mot den fargerike.
Softis og gjørmete gummistøvler er det vanskelig å gjøre noe med, men Ford S-Max gjør det i hvert fall lettere å leve med det.
Les mer om S-Max i Brooms bruktbilguide - klikk her:
Broom-faktor: En flerbruksbil med morofaktor!